امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 2028
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 22 نوامبر 2022 - 14:24 | 337 بازدید | ارسال توسط :

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای آذربایجان شرقی

به گزارش چالش روز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزار های استان، ۵۲ میلیارد تومان هزینه شده که البته درآمدزایی خوبی برای کشاورزان داشته، به طوری که آنان به ازای هر یک ریال هزینه کرد ۱۲ ریال برداشت کرده اند. علی رخ افروز اظهار […]

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای آذربایجان شرقی

به گزارش چالش روز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزار های استان، ۵۲ میلیارد تومان هزینه شده که البته درآمدزایی خوبی برای کشاورزان داشته، به طوری که آنان به ازای هر یک ریال هزینه کرد ۱۲ ریال برداشت کرده اند.

علی رخ افروز اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح در اراضی کشاورزی کشاورزان آذربایجان شرقی ۶۶۷ میلیون تومان بیش از درآمد سالانه خود درآمد کسب کردند.

وی افزود: اکنون در آذربایجان شرقی۵۰۰هزار هکتار زیرکشت طرح جهش تولید در دیمزارها رفته و مزارعی که در آن ها کشت انجام نمی شد و به عنوان آیش در حال استفاده بود، اکنون در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از این مزارع، گندم، نخود یا علوفه کاشته می شود، بر این اساس این گونه مزارع در چرخه تولید حفظ شده است.

وی همچنین گفت: مبازره با علف های هرز در ۳۵۲ هزار هکتار از مزارع آذربایجان شرقی انجام شده و ۱۰۲ هزار هکتار نیز محلول پاشی انجام شده و برای تجهیزات ادوات کشاورزی نیز ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی ادامه داد: از ۳۵۲هزار هکتار اراضی کشاورزی تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزار ها ۲۵۲ هزار هکتار از مزارع در آذربایجان شرقی بیمه شده و در واقع این اراضی کشاورزی تحت پوشش کشاورزی حفاظتی قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: با انجام طرح جهش تولید در دیمزارهای آذربایجان شرقی ۸۴۰ کیلو محصول برداشت می شد اکنون با ارجای این طرح میزان برداشت محصولات در هکتار به ۹۵۰ کیلو افزایش یافته است.

وی افزود: اکنون با اجرای این طرح در برداشت گندم ۱۳ درصد افزایش، جو ۱۵ درصد، عدس۳۶ درصد و سایر محصولات مثل نخود نیز افزایش تولید وجود داشته است که آن هم به نوبه خود، واقع افزایش درآمد کشاورزان را به دنبال داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اجرای فرمول کودی و اجرای پروژه کشت بدون شخم را از دیگر اقدامات انجام شده دانست که در افزایش محصول کشاورزان بسیار مفید واقع شده است.

رخ افروز همچنین گفت: بذرهای اصلاح شده بومی بر اساس طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان شرقی بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید و بازدهی داشته است.

وی همچنین یادآور شد: آذربایجان شرقی از نظر میزان اراضی دیم بعد از استان کردستان در رتبه دوم کشور قرار دارد.

وی اظهار کرد: امسال ۲۵۰ نفر در قالب این طرح فعالیت دارند و در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای آذربایجان شرقی از ۱۷ رقم بذر اصلاح غلات و ۱۲ رقم بذر اصلاح شده حبوبات ارایه شده برخی از ارقام این بذرها مثلا در توسعه کاشت نخود موثر بوده طوری که کاشت این محصول در پاییز نیز امکان پذیر شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با اجرای طرح یاد شده متوسط عملکرد کاشت یونجه در مزارع کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به هشت تن رسیده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.