امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 2212
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 21 دسامبر 2022 - 11:36 | 258 بازدید | ارسال توسط :

اجرای طرح سرشماری حیات وحش ارسباران

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: سرشماری حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده ارسباران به همت ۱۲ گروه عملیاتی اجرا شد. به گزارش چالش روز، شهنام اشتری در بازدید از این مناطق با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای اجرای تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان افزود: سرشماری حیات […]

اجرای طرح سرشماری حیات وحش ارسباران

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: سرشماری حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده ارسباران به همت ۱۲ گروه عملیاتی اجرا شد.

به گزارش چالش روز، شهنام اشتری در بازدید از این مناطق با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای اجرای تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان افزود: سرشماری حیات وحش این مناطق در مدت سه شبانه روز اجرا شده است.

وی اظهار کرد: گروه‌های عملیاتی در سه محور «دارآغزی»، «آنزا» و «وینق» به سرشماری گونه‌های کل و بز به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه مانند خرس، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال و خرگوش مورد مشاهده در این مناطق اقدام کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.

اشتری ادامه داد: برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به کارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص مناطق تحت مدیریت از جمله قوچ میش، کل و بز از اهداف اصلی اجرای طرح سرشماری حیات وحش است.

وی یادآوری کرد: سرشماری به صورت پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیر‌های تثبیت شده انجام شد و آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۸۶ هزار و ۴۳۷ هکتار در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین قرار دارد و از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه ممنوعه شکار و در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران و از سال ۱۳۵۵ به عنوان ذخیرگاه زیست کُره تحت مدیریت قرار گرفته و بخش مرکزی آن با وسعت ۹ هزار هکتار در سال ۱۳۹۱ به پارک ملی ارتقا یافته است.

اشتری افزود: منطقه حفاظت شده ارسباران دارای تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های جنگلی منحصر به فرد بوده و در حدود یک هزار و ۷۳ گونه گیاهی و ۳۲۰ گونه جانوری، ۲۱۵ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۱۷ گونه ماهی در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: مناطق حفاظت شده ارسباران، سهند، کاغذکنان و پناهگاه حیات وحش کیامکی، پارک ملی ارسباران و سهند جزو مناطق هدف سرشماری حیات وحش استان است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.