امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 2129
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 11 دسامبر 2022 - 16:20 | 279 بازدید | ارسال توسط :

اقدامات فرهنگی اولویت اصلی زندان ها برای اصلاح مجرمین

دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی گفت: اقدامات فرهنگی به ویژه توسعه‌ آموزش های رسمی، عمومی، عقیدتی و طرح های شفا وغدیر انس با قرآن و نهج البلاغه و فعالیت های باید همچنان از اولویت های اصلی برنامه های زندان های استان باشد تا بتوانیم با استمرار این اقدامات ارزشمند، زندان را به محلی برای اصلاح […]

اقدامات فرهنگی اولویت اصلی زندان ها برای اصلاح مجرمین

دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی گفت: اقدامات فرهنگی به ویژه توسعه‌ آموزش های رسمی، عمومی، عقیدتی و طرح های شفا وغدیر انس با قرآن و نهج البلاغه و فعالیت های باید همچنان از اولویت های اصلی برنامه های زندان های استان باشد تا بتوانیم با استمرار این اقدامات ارزشمند، زندان را به محلی برای اصلاح بازسازی و فرصتی برای بازگشت عزت مندانه زندانیان به آغوش خانواده و جامعه تبدیل کنیم.

به گزارش چالش روز، بابک محبوب علیلو در همایش «کاهش جمعیت کیفری در زندان مرکزی تبریز» ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری این همایش به میزبانی زندان مرکزی تبریز به ضرورت و چرایی برگزاری چنین نشست ها اشاره و اظهار کرد: با توجه به مطالب و نظرات کارشناسی ارائه شده طی این همایش، باید رویکردها و تصمیمات خوب و هدفمندی را در راستای  کاهش جمعیت کیفری زندان تبریز و سایر زندان های استان اتخاذ کرد.

 وی با بیان اینکه عزم واراده جدی مسئولان دستگاه قضائی استان و قضات در استفاده از ظرفیت های قانون کاهش جمعیت کیفری به منظور تقلیل تعین مجازات حبس است، ادامه داد:  در صورت پیگیری کامل تصمیمات اتخاذ شده می تواند منجر به برداشتن گام های مؤثر و سازنده در کاهش جمعیت کیفری زندان ها شود.

دادستان مرکز استان اذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت داشتن رویکرد اصلاحی و تربیتی درتعیین مجازات حبس اضافه کرد: هدف از تعیین مجازات حبس و اجرای سایر احکام قضایی، اصلاح مجرمین و قراردادن آنان در مسیر اصلاح و بازسازگاری اجتماعی بوده تا در کنار تامین امنیت و سلامت جامعه، زمینه هدایت، اصلاح و توبه پذیری زندانیان نیز مهیا شود.

وی بیان کرد: اقدامات فرهنگی به ویژه توسعه‌ آموزش های رسمی، عمومی، عقیدتی و طرح های شفا و غدیر انس با قرآن و نهج البلاغه و فعالیت های کتاب‌خوانی که با هدف تقویت باورهای دینی و تقید مذهبی زندانیان در زندان اجرا می شود باید همچنان از اولویت های اصلی برنامه های زندان های استان باشد تا بتوانیم با استمرار این اقدامات ارزشمند، زندان را به  محلی برای اصلاح بازسازی و فرصتی برای بازگشت عزت مندانه زندانیان به آغوش خانواده و  جامعه تبدیل کنیم.

محبوب علیلو با تاکید بر ضرورت اجرای موثر و هدفمند احکام قضایی گفت: زندان نباید صرفا محلی برای نگهداری مجرمین باشد بلکه در کنار تحمل کیفر باید اهتمام لازم برای تحت پوشش قرار دادن آنان در برنامه‌های اصلاحی تربیتی به ویژه فعالیت های قرآنی مد نظر قرار داده شود.

وی ادامه داد: اعطای امتیازات و ارفاقات قانونی باید منوط به مشارکت فعال زندانیان در برنامه های اصلاحی شود تا آنان بتوانند با استفاده بهینه و هدفمند از مدت زمان حبس و تبدیل تهدید به فرصت، از تعالیم و آموزه های غنی اسلامی، قرآنی بهره مند شوند.

دبیر کارگروه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان با بیان اینکه عامل بسیاری از مشکلات کنونی جامعه بیکاری است، ادامه افزود: توسعه فعالیت های حرفه آموزی و اشتغال زایی و فراهم ساختن امکان درآمد پايدار برای خانواده زندانیان  می تواند آمار بازگشت مجدد به زندان  و جمعیت کیفری را تقلیل دهد، برای دستیابی به این مهم، دغدغه مندی و پیگیری قضات اجرای احکام کیفری و همکاران نظارت بر زندان بسیار حائز اهمیت تعیین کننده است.

وی با تاکید بر تسریع در تعیین تکلیف متهمین و زندانیان تحت قرار، خاطرنشان کرد: همکاران عزیز و قضات کشیک، بازداشت افراد به ویژه در روزهای پنجشنبه و تعطیل، صدور قرار بازداشت موقت و مجازات حبس را تا جایی که ممکن است به حدالاقل برسانند.

در ادامه این همایش، معاونین، بازپرسان  و دادیاران دادسرای عمومی انقلاب تبریز به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و راهکارهای پیشنهادی را برای کاهش جمعیت کیفری حوزه قضایی زندان مرکزی تبریز را طرح نمودند.

پس از پایان این همایش طی برنامه ریزی صورت گرفته قضات با حضور در بند ها ضمن دیدار چهره به چهره با مددجویان به  بررسی پرونده قضایی و درخواست های آنان پرداخته و دستورات لازم را جهت حل و فصل مسائل و مشکلات زندانیان صادر نمودند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.