امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1043
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 15 مارس 2021 - 9:56 | 1003 بازدید | ارسال توسط :

بیانیه پایانی همایش شیخ محمد خیابانی

میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز بیانیه پایانی همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شهید شیخ محمد خیابانی را به شرح زیر قرائت کرد: بسمه تعالی بزرگان آذربایجان و به ویژه روحانیت این دیار نقش آفرین همواره و در همه مقاطع مهم، حساس و سرنوشت ساز ایران نقش پیشرو داشته و در همه تحولات منطقه ای و […]

بیانیه پایانی همایش شیخ محمد خیابانی

میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز بیانیه پایانی همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شهید شیخ محمد خیابانی را به شرح زیر قرائت کرد:

بسمه تعالی

بزرگان آذربایجان و به ویژه روحانیت این دیار نقش آفرین همواره و در همه مقاطع مهم، حساس و سرنوشت ساز ایران نقش پیشرو داشته و در همه تحولات منطقه ای و جهانی مربوط به ایران، مسئولیت و نقش تعیین کننده را بر دوش خویش کشیده است.

فهرست بلند مبارزان، شهیدان، نخبگان و قهرمانان آذربایجان آن چنان پر از نام های نورانی و برجسته است که ذکر تک تک آنها برای هر ملت و کشوری در همه تاریخ مایه مباهات و افتخار است که بدون هیچ شک و تردیدی شیخ محمد خیابانی یکی از سرفرازان این فهرست پرتلألو است که امروز از حادثه بسیار مهم قیام و شهادت این قهرمان ملی یکصد سال سپری می شود؛ قیامی که دارای ماهیت توأمان ضد استبدادی و ضد استعماری بوده و شیخ شهید به همراه همراهان غیور خود در راه استقلال و آزادی کشور و ملت ایران به رسالت تاریخی خود جانانه و مومنانه عمل کرده و در این راه همیشه زنده به مقام شهادت و نیل به جایگاه عند ربهم نائل آمدند.

روحانی مبارز شیخ محمد خیابانی به عنوان یکی از تربیت یافتگان حوزه علمیه کهن و پر بار تشیع در مهد اولین پایتخت شیعه در جهان اسلام نشان داد که قاطبه شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام در برابر دیکتاتوری های استبداد داخلی و سیاست های توسعه طلبانه و زیاده خواه کشورهای استعماری جانب سکوت را اختیار نکرده و همواره برای دفاع از کیان ملی، هویت دینی و مطالبات مردم در میادین مبارزه و روشنگری حضور داشته اند.

شیخ محمد خیابانی و کارنامه پر افتخار او نشان می دهد که میتوان در همه جایگاه ها و مسئولیت ها در این راستا مجاهدت کرد مانند نمایندگی مردم در مجلس شورای عصر مشروطه و یا در کسوت یک چهره فعال مطبوعاتی و یا به عنوان یک مبلغ دینی و امام جماعت مسلمین.

به اذعان همه مور خان محقق، نه تنها نام آن روحانی مجاهد به عنوان یکی از ثروت های معنوی، فرهنگی، سیاسی در تاریخ ایران محسوب می شود، بلکه مجموعه آثار خطابی، مکتوبات و اسناد و مدارک مربوط به او می تواند برای همه نسل ها و عصرها الهام بخش باشد؛ به همین جهت ضروری است در کنار همه پژوهش هایی که پیرامون شخصیت و یا ابعاد متنوع قیام خیابانی صورت می پذیرد، نسبت به احیا و انتشار آثار ایشان نیز اهتمام جدی صورت پذیرد و در قالب مجموعه آثار در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مورد رجوع، مطالعه و استفاده محققان قرار گیرد.

تحلیل هویت و ماهیت قیام خیابانی که برای نجات نهضت مشروطه ایران شکل گرفت، نشان می دهد که این چهره درخشان تاریخ معاصر ایران دغدغه ای به جز ایران و استقلال آن نداشته و همواره به ایران یکپارچه تحت لوای قوانین جاودانه شریعت آسمانی خاتم الانبیا حضرت محمد (ص) و ائمه معصومین علیه السلام باور راسخ و ایمان محکم داشته است.

تحلیل عمیق پیرامون ظهور و افول قیام خیابانی ما را با این واقعیت آشنا می کند که برای آزادی و استقلال ایران، راهی به جز قطع رشته های وابستگی به اردوگاه نظام سلطه وجود ندارد و به شرط بریدن همه پیوندهای استعماری و سد راه و روزنه های نفوذ بیگانگان، می توان ایران سربلند و پیشرفته را با دستان خود ایرانیان خلق کرد. تجربه اندک اما پرثمر قیام روحانی شهید شیخ محمد خیابانی به عنوان یکی از چهره های مهم تاریخ ایران در حادثه عظیم انقلاب اسلامی مردم ایران به نحو روشن نمایان شد و این بار پژواک های فراملی آن با رهبری امام راحل حضرت امام خمینی در شعارهای انقلابی مردم ایران تبلور یافت و اما این بار انقلاب اسلامی با تکیه بر همه تحولات تلخ و شیرین گذشته شکل گرفت، پیروز شد، استحکام یافت و امروز در آغازین سال های دهه پنجم از حیات خود در حال انتشار جهانی است.

همچنین از سازمان صدا و سیما درخواست می گردد نسبت به تولید سریال تاریخی شهید شیخ محمد خیابانی، اقدام شایسته معمول دارند. جمعی از خیرین شبستری برای حمایت از آن اعلام آمادگی می نماید.

و اما در فراز مهم این بیانیه مسئولان و متولیان همایش بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی برخود وظیفه می دانند که ضمن اظهار ارادت محضر رهبر حکیم انقلاب جهانی اسلامی، ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) که در دیدار مورخه ۲۹ بهمن امسال با مردم تبریز، همانند گذشته فرمایشات امیدآفرین، اقتدار بخش و آینده ساز را ایراد فرمودند و اذهان همگان را نسبت به جایگاه والای بزرگان ملی آذربایجان از جمله شیخ محمد خیابانی معطوف ساختند و ماموریت زنده نگاه داشتن نام و راه روشن نقش آفرینان آذربایجان را برای همه ما یادآوری فرمودند.

اکنون، با تاسی به این تذکر بس مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد می شود که؛

۱- با عنایت به مجموعه تجارب أخذ شده و فراهم شدن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پیرامون استمرار این وظیفه، بنیاد تاریخی شیخ محمد خیابانی راه اندازی شود تا نسبت به معرفی سایر نقش آفرینان ملی این خطه از ایران عزیز که همواره بر تارک تاریخ کشور می درخشند اقدام گردد.

۲- ضمناً از مجلس شورای اسلامی که اسناد و مدارک و یا مجموعه آثار مربوط به شهید خیابانی را در غرفه ای از غرفه های مناسب کتابخانه و اسناد مجلس در معرض نمایش قرار دهد.

۳- در پایان بر انتظار مردم آذربایجان تاکید می کنیم که سازمان صداوسیمای کشور نسبت به تولید سریال تاریخی شهید شیخ محمد خیابانی اقدام شایسته نماید و خیری شهرستان شبستر و فرهیختگان استان آمادگی خود را برای حمایت از تولید سریال اعمال می دارند.

ستاد برگزاری همایش بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.