امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 399
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 اکتبر 2019 - 11:42 | 1091 بازدید | ارسال توسط :

خوب و بد مبارزه با قاچاق لباس

درحالی که فروشندگان لباس معتقدند البسه آنان قانونی است مسئولان مبارزه با قاچاق این البسه را غیر قانونی می دانند. ۷ ماه گذشته برای فعالان خرید و فروش لباس های خارجی در تبریز و استان ماه های تلخی بوده است. آنان در پی ابلاغ دستور العمل مبارزه با لباس قاچاق و لزوم جمع آوری این […]

خوب و بد مبارزه با قاچاق لباس

درحالی که فروشندگان لباس معتقدند البسه آنان قانونی است مسئولان مبارزه با قاچاق این البسه را غیر قانونی می دانند.

۷ ماه گذشته برای فعالان خرید و فروش لباس های خارجی در تبریز و استان ماه های تلخی بوده است. آنان در پی ابلاغ دستور العمل مبارزه با لباس قاچاق و لزوم جمع آوری این البسه از فروشگاه یشان با مشکلات زیادی روبرو شده اند . از سوی دیگر مسئولان مبارزه با قاچاق معتقدند حداکثر مماشات با این افراد و فروشنده های البسه خارجی در تبریز صورت گرفته است. در یک ماه  گذشته دو بار لباس فروشهای خارجی شناسایی شده و اکیپ های محسوس برای مقابله با آنان روانه مراکز خریدی چون اطلس در ولیعصر تبریز و لاله پارک در رشدیه و مجتمع های تجاری دیگر بالا شهری شده اند. درحال حاضر تعداد زیادی از فروشگاه های لباس خارجی در مجتمع های تجاری تعطیل شده اند و کارکنان این فروشگاه ها هم بیکار شده اند و این در حالی است که مدیران این فروشگاه ها معتقدند اتفاق چندان جدی صورت نگرفته و شبکه فروش لباس خارجی همچنان فعال است اما با قیمت بالاتر و به صورت زیر زمینی این روند ادامه دارد.

دیوار کوتاه فروشندگان لباس خارجی در تبریز

«فرهاد بقایی» ازفروشندگان لباس های خارجی است که البسه وی ضبط شده و جریمه نیز شده است وی بابیان اینکه فروشندگان لباس خارجی با ارائه فاکتور خرید لباسهای خود را می فروشند بیان می کند: ما فروشگاه رسمی و دارای مجوز و پروانه از اتحادیه پوشاک هستیم و حداقل دودهه در این عرصه فعال هستیم و تا کنون لقب قاچاقچی به ما اطلاق نشده بود ولی اکنون با عنوان قاچاقچی دارای پرونده هستیم که به نظر می رسد این کار درست نباشد.

وی بیان می کند: وقتی لباسی رادر ویترین مغازه و مقابل دید همه قرار می دهیم و فاکتور خرید از منطقه آزاد ارس هم داریم چرا باید به ما قاچاقچی اطلاق شود و البسه ای که میلیونها تومان پول برای آن پرداخت کرده ایم ظبط شود. آیا اقایان به فکر تبعات این اقدام خود هم هستند؟ اکنون چندین فروشگاه تعطیل شده یا در حال تعطیلی است و دهها جوان هم بیکار میشوند آیا نباید فضای رقابتی میان جنس خارجی و داخلی وجود داشته باشد و مشتریان بتوانند لباس خود را انتخاب کنند؟

وی خاطر نشان می کند: فروش لباس قاچاق در شبکه قبلی خود وجود دارد بلکه تقویت هم شده است البسه قاچاق از راه های پنهان مرزی و با بار اسب و قاطر وارد استان می شود وچون ما استان مرزی هستیم این روند بسیار آسانتر هم صورت می گیرد و این البسه از طریق مزون های زنانه یا خیاطی های خاص مردانه همچنین برخی فروشندگان فاقد پروانه به فروش می رسد.

وی بیان می کند: برخی فروشنده ها لباس های خارجی را با فاکتور از فروشندگان عمده در تهران خریداری کرده اند و در حقیقت این فروشنده های عمده باید جوابگوی تجارت خارجی خود باشند اما متاسفانه دیوار فروشندگان لباس خارجی در تبریز کوتاه است ونه فروشندگان عمده جوابگو هستند و نه کسی سراغ فاکتورهای ارائه شده از سوی آنان را می دهد.

سکوت اتحادیه پوشاک تبریز

در حالی که در چند ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰ فروشنده دارای پروانه در تبریز که از فرایند فروش لباس خارجی ضربه دیده اند با سخت گیریهای جدید دست به گریبان هستند اما به گفته این فعالان اقتصادی ، اتحادیه پوشاک تبریز در این زمینه حمایت  قانونی کافی را نداشته و بنا به اعلام این فروشنده ها تنها یکبار جلسه ای به میزبانی اتحادیه برای توجیه این فرایند با حضور مدیران مبارزه با قاچاق استان برگزار شده است.

همچنین مدیران اتحادیه پوشاک تبریز از اعلام نظر رسمی در این زمینه هم خوداری کرده و هیچ گفتگویی با رسانه ها در این راستا نداشته است. از دیدگاه فروشندگان البسه خارجی باید حمایتهای بیشتری از فروشندگان دارای پروانه رسمی این اتحایه صورت می گرفت.

روند مبارزه قاطع با قاچاق لباس در استان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه  روند مبارزه با قاچاق لباس در استان با تاخیر نسبت به استان تهران صورت گرفته بیان می کند: بیشترین مماشات با این فروشنده ها صورت گرفت تا البسه موجود در انبارهای خود را تعیین تکلیف کنند و فاکتورهای قانونی لازم را تهیه کنند.

اسماعیل عطاپور بیان می کند: در حال حاضر حدود ۶۰ برند خارجی غیر قانونی شناسایی و از طریق اتحادیه به لباس فروشها اعلام شده تا از فروش این لباسها خوداری کنند در حقیقت برندهای خارجی که در ایران نماینده رسمی و قانونی ندارند، البسه شان قابل فروش نیست.

وی تصریح می کند: این حرکت با هدف حمایت از تولید داخلی صورت می گیرد و در حال حاضر هم بخش قابل توجهی از تولیدات داخلی لباس با مارک خارجی ارائه می شود که چنین حرکتهایی مانع از فروش با مارک تقلبی شده و اعتماد به جنس داخلی را هم بالا می برد.

وی بااشاره به اعزام دو گروه در یک ماه اخیر به فروشگاه های لباس عنوان می کند: این اکیپ ها شامل کارشناسان آموزش دیده و توجیه شده در موضوع قاچاق هستند و پس از اتمام این طرح ، مبارزه با کیف و کفش قاچاق و لوازم خانگی قاچاق را در دستور کار داریم.

ضبط البسه و جریمه برای ۱۲ فروشگاه لباس خارجی

«علی بخشی»رئیس شعبه قاچاق تعزیرات حکومتی استان جو سازی برخی فروشنده ها در مورد برخورد گسترده با فروشندگان لباس خارجی در تبریز را صحیح نمی داند و می گوید: در دو بار بازرسی اکیپ های نظارتی فروشگاه های متعدد در مجتمع های تجاری و خیابانهای تبریز بازرسی شد که در مرحله اول ۸ فروشگاه و در مرحله دوم ۴ فروشگاه دارای اجناس خارجی قاچاق شناسایی شده و ضمن ظبط البسه قاچاق به میزان دو برابر ارزش این لباسها این فروشگاه ها جریمه شدند.

وی با بیان اینکه فروش البسه خریداری شده در لباس فروشیهای سطح شهر تبریز به صورت تجاری غیر قانونی است می گوید: البسه ای که به صورت تجمیعی در منطقه آزاد ارس خریداری شده و به صورت تجاری در مغازه ها به فروش می رسد غیر قانونی بوده و فاکتورهای خرید هم سلب کننده قاچاق لباس نیست.

وی خاطر نشان می کند: در صورت فراهم شدن سازوکارهای قانونی برخورد با مزون ها و فروشگاه های دیگر همچنین فروشگاه های زیر زمینی نیز با این مراکز برخورد می شود و البته در حال حاضر هم نظارت هایی دراین زمینه وجود دارد و بازرسی ها صورت می گیرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.