امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 1459
  پرینتخانه » آخرین اخبار, ایران, سیاسی, ورزشی تاریخ انتشار : 01 ژوئن 2021 - 15:22 | 945 بازدید | ارسال توسط :
نادرقاضی پور

روزنامه سراسری و تلوزیون آذری زبان ایجاد شود

قاضی پور خواستار توجه بیشتر به رسانه های آذری زبان شده و می گوید: روزنامه سراسری که در استان چاپ شود مطالبه جدی ما است و همچنین باید کانال های تلوزیونی آذری زبان ایجاد شود. چالش روز محرومیت  شدید در شهرهای مرزی آذربایجان غربی  و نبود سرمایه گذاری مناسب موجب شده تا مطالبات و خواسته […]

قاضی پور خواستار توجه بیشتر به رسانه های آذری زبان شده و می گوید: روزنامه سراسری که در استان چاپ شود مطالبه جدی ما است و همچنین باید کانال های تلوزیونی آذری زبان ایجاد شود.

چالش روز

محرومیت  شدید در شهرهای مرزی آذربایجان غربی  و نبود سرمایه گذاری مناسب موجب شده تا مطالبات و خواسته های مردم و کارشناسان  این استان از ریاست جمهوری  در سطح انتظارات حداقلی باشد. استانی که با سه کشور مهم ترکیه ، عراق و آذربایجان مرز خاکی و آبی دارد بیش ازهر زمان دیگری نیازمند سرمایه گذاری جدی است و مشکل فقر و بیکاری در این استان به ویژه شهرهای مرزی هر روز بیشتر می شود.

تداوم بی توجهی ها به این استان موجب شده تا پروژه های مهمی چون احداث تونل آبی به دریاچه ارومیه ، ایجاد مناطق آزاد، تکمیل آزاد راه تبریز – بازرگان و راه آهن همچنان دراین استان ناکام ماند.

در سالهای گذشته با کاهش بارندگی ها مشکل آب شرب هم به مشکلات مردم این استان اضافه شده و استانی که خود زمانی تامین کننده عمده آب شرب همسایه شرقی خود بود اکنون برای تامین آب شرب دست به دامن دامنه های زاگرس غربی شده و چاه های عمیق و نیمه عمیق متعددی دراستان حفر شده تا مشکل کم آبی حل شود. اما با این وجود به اعتقاد کارشناسان سدهای کوچک و خاکی متعددی باید  در اطراف شهرهای بزرگی مانند ارومیه و میاندوآب احداث شود تا از هدر رفت آب در دشت ها جلوگیری و مشکل تامین آب شرب حل شود.

این استان با وجود اینکه ظرفیتهای رشد بالقوه و ممتازی مانند بزرگترین معدن طلای کشور یا وجود دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم گردشگری دارد اما در سالهای اخیر این ظرفیتها به فعلیت نرسیده و نیاز زمینه سازی برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی دارد.

محصول انگور و سیب آذربایجان غربی روی دست باغداران

خلیل حدادی از باغداران ارومیه ای و عضو اتحادیه باغداران این استان با بیان اینکه انگور و سیب دو محصول مهم و استراتژیک این دو استان هستند که قابلیت سرمایه گذاری زیادی دارند، به خبرنگارهمشهری  می گوید: هرساله صدها تن از این دو محصول در کنار جاده ها یا برروی درختان از بین می رود چون مشتری مناسبی وجود ندارد و مسئولان هم در مواقع برداشت محصول و بروز مشکل به راه کارهای موقتی و دم دستی قناعت می کنند ولی راهکار جامعی ارائه نمیشود.

به گفته این فعال باغداری با بیان اینکه احداث سردخانه های بزرگ در ۵ شهر باغی این استان ضروری است، ادامه می دهد: احداث این سردخانه ها جز با حمایت مستقیم دولت ممکن نخواهد بود چرا که بازگشت سرمایه این صنعت زمان بر بوده و سرمایه گذاران خرد حاضربه ریسک در این زمینه نیستند.

وی بیان می کند: احداث واحدهای تبدیلی می تواند گامی بزرگ به سمت توسعه استان و اشتغال زایی همچنین صادرات باشد.

مشکلات پایانه مرزی ۱۰۰ ساله بازرگان

عباس جداری ، از تجار فعال استان هم با بیان اینکه مرز بازرگان و پایانه آن نزدیک به ۱۰۰ سال است که فعالیت می کند اما وضعیت مناسبی ندارد، بیان می کند: این پایانه همچنان از مشکلات زیر ساختی و اولیه مانند احداث پارکینگ مناسب و بزرگ رنج می برد وکامیونهاو تریلی ها ساعتها بلکه روزها و هفته ها در کنار جاده تراتزیتی منتظر خروج از کشور هستند.

وی ادامه می دهد: باوجود ایجاد پایانه های مرزی دیگر،پایانه بازرگان از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید با ایجاد پایانه های دیگر ، صورت مسئله را پاک کرد و ازحل مشکلات این پایانه غافل بود.

احداث دانشگاه بین المللی و بیمارستان بزرگ ۱۰۰۰تختخوابی

طاهر ظفری از پزشکان ارومیه ای هم با بیان اینکه در حال حاضر کمبود تخت درمانی در ارومیه و شهرهای بزرگ مرزی این استان به مشکلی جدی مبدل شده به خبرنگارهمشهری،  می گوید: نیاز مبرمی به احداث بیمارستان بزرگ ۱۰۰۰تختخوابی دراین استان داریم و البته مکان یابی این بیمارستان نیز باید خارج ازشهر ارومیه باشد تا مشکل ترافیکی مراکز درمانی تبریز در ارومیه تکرار نشود.

وی ادامه می دهد: از نظر آموزشی نیز این استان نیازمند احداث دانشگاه های جدید و بین المللی است تا بتواند ضمن ارتقای علمی به کسب درآمد از این منبع هم فکر کرد.

جای خالی سرمایه گذاری دولتی در آذربایجان غربی

نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آذربایجان غربی نیازمند توجه و رسیدگی جدی ازطرف مسئولان است ، می گوید:باید به صورت جدی به مشکلات اقتصادی و سرمایه گذاری این استان توجه شود تا شاهد شکل گیری سیستان و بلوجستان دیگری دراین منطقه از کشور نباشیم.

نادر قاضی پور به همشهری می گوید: یکی از مشکلات جدی استان بی توجهی به سرمایه گذاری توسط شرکتهای دولتی و غیر دولتی مانند شستا ، ستاد اجرایی فرمان امام ، بانکهای مختلف و سازمانهای دیگر است که برخی اصلا دراستان سرمایه گذاری نکرده اند یا به صورت محدود سرمایه گذاری شده است.

وی خاطر نشان می کند: توسعه تجارت بین الملل و افزایش ترانزیت کالا و واردات و صادرات در استان  و اعمال  تعرفه های خاص گمرکی و معافیت های مالیاتی و سایر امتیازات می تواند زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را در منطقه تسهیل کند و دولت آینده هم باید توجه خاصی به این استان داشته باشد.

وی احداث پالایشگاه را هم یادآور شده و عنوان می کند: این استان با وجود مرزی بودن فاقد پالایشگاه مناسب برای استحصال و تامین فراورده های نفتی و تامین نیاز استان حتی صادرات است.

وی تصریح می کند: جاده های بین المللی و مهم که نقش ترانزیتی را بر عهده داشته باشند در این استان احداث نشده و قطعه سوم آزاد راه تبریز – بازرگان در بخش آذربایجان غربی کار نمی شود.

این نماینده ادوار مجلس ،  با انتقاد از عدم تمرکز سرمایه در این استان تاکید می کند: در حالی که ۴ درصد جمعیت کشور در این استان متمرکز شده اما میزان سرمایه های کشوری در این استان بسیار کمتر از تناسب جمعیتی است.

قاضی پور خواستار توجه بیشتر به رسانه های آذری زبان شده و می گوید: روزنامه سراسری که در استان چاپ شود مطالبه جدی ما است و همچنین باید کانال های تلوزیونی آذری زبان ایجاد شود.

وی عنوان می کند: از منظر اجتماعی هم استفاده از نیروهای بومی در اداره استان یک نیاز جدی بوده و تبعات اجتماعی زیادی هم دارد و موجب توجه بیشتر به زیر ساختهای انسانی و توانمندی بومی استان همچنین پرورش نیروهای مستعد در آینده می شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.