امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 2483
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 11 می 2023 - 14:51 | 167 بازدید | ارسال توسط :

رویای تشکیل آذربایجان جنوبی در اسرائیل

چالش روز، به نظر می‌رسد، آذربایجان و اسرائیل بار دیگر توطئه‌ای شوم برای تجزیه ایران را در دستورکار خود قرار داده‌اند با این عنوان که «اگر دولت مستقل آذربایجان جنوبی برپا شود، اسرائیل متحد دیگری در منطقه در کنار جمهوری آذربایجان خواهد داشت». وزیر اطلاعات اسرائیل در صفحه توئیتر خودش نوشت بعد از آنکه مطلع […]

رویای تشکیل آذربایجان جنوبی در اسرائیل

چالش روز، به نظر می‌رسد، آذربایجان و اسرائیل بار دیگر توطئه‌ای شوم برای تجزیه ایران را در دستورکار خود قرار داده‌اند با این عنوان که «اگر دولت مستقل آذربایجان جنوبی برپا شود، اسرائیل متحد دیگری در منطقه در کنار جمهوری آذربایجان خواهد داشت».

وزیر اطلاعات اسرائیل در صفحه توئیتر خودش نوشت بعد از آنکه مطلع شدم ۳۲ نماینده مجلس اسرائیل (کنسِت) با ارسال نامه‌ای به ایلی کوهن، وزیر خارجه این رژیم، پیشنهاد تجزیه ایران و تشکیل کشوری به نام آذربایجان جنوبی داده‌اند، اکثر این نمایندگان را برای عقب نشینی از این پیشنهاد قانع کردم.

اصل ماجرا یک صحنه سازی توسط خود اسرائیل به کارگردانی «موساد» است تا حساسیت جمهوری اسلامی ایران را برانگیزد.

در چارچوب این صحنه سازی، عده‌ای از نمایندگان کنسِت» نقش پیشنهاد دهنده را برعهده گرفتند، وزیر امور خارجه اسرائیل در نقش مخاطب ظاهر شد و به وزیر اطلاعات بازیگری در چهره ناصح معتدل سپرده شد تا راهی برای بازگشت و جبران خراب کاری وجود داشته باشد. طرف مقابل که جمهوری اسلامی ایران باشد، با بی‌اعتنایی به دست اندرکاران این صحنه سازی فهماند مثل همان گنجشکی هستند که نه آمدنش چیزی را تکان می‌دهد و نه رفتنش.

با اینکه هوس جدا ساختن آذربایجان از ایران یک آرزوی کودکانه است، این صحنه‌سازی که اخبار آن نیز با آب‌و‌تاب توسط رسانه‌های وابسته به اسرائیل منتشر شد، نشان می‌دهد چنین طرحی در دستورکار اسرائیل قرار دارد. پیشنهاددهندگان این طرح در نامه خود نوشتند «اگر دولت مستقل آذربایجان جنوبی برپا شود، اسرائیل متحد دیگری در منطقه در کنار جمهوری آذربایجان خواهد داشت».

آنچه در طرح مورد نظر رژیم صهیونیستی آمده، بر دو تصور خام مبتنی است که بی‌خبری سازمان جاسوسی این رژیم و دستگاه‌های اطلاعاتی آن را آشکار می‌کند. تصور اول، به بخش آذری‌زبان ایران مربوط است که سران رژیم صهیونیستی بدون آنکه کمترین شناختی از مردم آن داشته باشند، دچار خیال‌بافی‌هائی از قبیل جدائی آن از ایران و تشکیل جمهوری مستقل آذربایجان جنوبی شده‌اند. آذری‌زبان‌ها خود را از اعضاء اصلی ایران می‌دانند و تخیلات تجزیه طلبی را به تمسخر می‌گیرند. آن‌ها بار‌ها در برابر توطئه‌های تجزیه طلبی که همواره از تحریکات بیگانگان ناشی می‌شد با هوشیاری ایستادند و آن‌ها را خنثی کردند. در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مردم آذربایجان فداکاری‌های کم‌نظیری از خود نشان دادند. چشم طمع دوختن به این مردم، فاصله داشتن دست‌اندرکاران رژیم صهیونیستی با واقعیت‌ها را نشان می‌دهد.

تصور دوم، نگاه خام و دور از واقعیت سران رژیم صهیونیستی به جمهوری باکو و طمع‌هائی است که به این بخش از آذربایجان دارند. اشتباه استراتژیک رژیم صهیونیستی معیار قرار دادن الهام علی‌اف برای ارزیابی از مردم این بخش از آذربایجان است. صهیونیست‌ها از علاقه مردم این منطقه به ایران، همبستگی آن‌ها با مردم ایران و اعتقادات عمیق مذهبی‌شان که این همبستگی را مستحکم‌تر کرده است، اطلاعی ندارند. سران رژیم صهیونیستی دچار این توهم شده‌اند که با ایجاد سفارت و پایگاه‌های جاسوسی در جمهوری باکو می‌توانند روی آذربایجان حساب کنند و آذری‌زبان‌ها را علیه ایران تحریک نمایند. وادار شدن پیشنهاد دهندگان تجزیه ایران در کنسِت رژیم صهیونیستی به عقب نشینی در عین حال که بخشی از یک صحنه سازی است، این واقعیت را نیز به اثبات می‌رساند که سران این رژیم زمینه‌ای برای عملی شدن چنین پیشنهادی نمی‌بینند و بعد از ارائه این پیشنهاد از نفوذ معنوی ایران دوستی در آذری‌زبان‌های دوسوی ارس اطلاعاتی به دستشان رسیده است.

واقعیت‌های موجود هرچند خلاف توهمات دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهند، ولی از مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی این انتظار وجود دارد که تحرکات صهیونیست‌ها در مرز‌های شمالی و شمال غربی کشور را با دقت زیر نظر داشته باشند. بهترین راه برای خنثی سازی توطئه‌ها اینست که مردم این مناطق در جریان تحرکات و شگرد‌های دشمن قرار بگیرند که اگر چنین شود، خود مردم این توطئه‌ها را خنثی خواهند کرد.

زنهار نیوز

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.