امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 365
  پرینتخانه » استان ها, سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 12 ژوئن 2019 - 12:09 | 1167 بازدید | ارسال توسط :

سد شهریار ۸ سال چشم انتظاربهره برداری

مدیر کل آب منطقه ای آذربایجان شرقی : 112 میلیون دلار و 256 میلیارد تومان هزینه برای احداث سد شهریار هزینه شده اما آبگیری انجام نشده است.
سد شهریار ۸ سال چشم انتظاربهره برداری

سال ۱۳۸۰ بود که عملیات احداث سد شهریار میانه به عنوان یکی از بزرگترین سدهای بتنی کشور آغاز شد و ۹ سال پس از ان بود که عملیات اجرایی سد اتمام شده اعلام شد اما افتتاح آن دو سال دیگر به تعویق افتاد ودرنهایت  پس از ۱۱ سال با سفر احمدی نژاد به استان این سد افتتاح و اعلام شد که آبگیری این سد آغاز میشود و به صورت نمادین نیز بخشی از آب گزل اوزن به پشت سد هدایت شد. اما اکنون بعد از گذشت ۸ سال از عملیات بهره برداری ظاهری آبگیری این سد در ۴۰ کیلومتری میانه  آغاز نشده و با بارشهای اخیر بخشی از آب رودخانه گزل اوزن به مقابل سد رسیده و مردابی بزرگ شکل گرفته است از سوی دیگر عدم استفاده از سد موجب هزینه های اضافی نگهداری و استهلاک تدریجی آن شده است . این در حالی است که مسئولان استانی و شهرستانی همچنین نماینده های مجلس از تلاش برای بهره برداری از این سد می گویند.

ضرورت تعیین تکلیف سد شهریار

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت بودجه های عمرانی مناسب نیست و اکثر بودجه صرف هزینه های جاری میشود میگوید: شهرستان میانه مشکلات زیادی از نظر عمرانی و خدمات لازم فنی و مهندسی دارد که سد شهریار یکی از این موارد مهم است.

یعقوب شیویاری ادامه می دهد: این سد جزو سدهای ملی و بزرگ کشوراست که مردم میانه امیدوارند از فواید آن در زمینه های کشاورزی و موارد دیگر بهره مند شوند و مطالبات زیادی در کنار سوالات بدون پاسخ از علت عدم بهره برداری از این سد دارند.

وی عنوان می کند: تا کنون میلیاردها تومان از بیت المال برای این سد هزینه شده ولی کسی پاسخگو نیست وبا توجه به ملی بودن این سطح نه تنها مسئولان شهرستانی و استانی بلکه مسئولان کشوری باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به میزان مطالبات شهروندان میانه ای پیشنهاد میکند: اگر واقعا امکان بهره برداری از سد فراهم نبوده و نمی توان کار را به سرعت پیش برد،  تیمی از مسئولان و کارشناسان کشوری  برای پاسخگویی به شهروندان در مورد علت عدم بهره برداری از این سد بزرگ در میانه حاضر شده وبه مردم جوابگو باشند.

وی تصریح می کند: در طی سالهای اخیر مسئولان متعددی به این شهر آمده و وعده هایی داده اند و صدها میلیارد تومان برای احداث این سد هزینه شده و سوال مردم این است که چرا باید بهره برداری و اتمام سد باید دچار چنین پروسه فرسوده ای شود.

عدم تعیین تکلیف بخشی از اراضی و راه های ارتباطی اطراف سد

فرماندار میانه با بیان اینکه برخی ابهامات در مورد آبگیری سد وجود دارد می گوید: در صورت آبگیری سد برخی راه های روستایی از بین می رود که باید در مورد این راه ها و احداث راه های ارتباطی جدید میان روستاها  تصمیم گیری شود.

محمد رضا مشایخی ادامه می دهد: برخی خانه های روستایی و اراضی کشاورزی متعلق به روستائیان هم زیر آب می رود که باید در این زمینه هم برنامه ریزی و تعیین تکلیف شده و زمین های جدید برای احداث تاسیسات سد در نظر گرفته شود.

وی خاطر نشان می کند: در مورد تعهداتی که در صورت آبگیری سد و میزان استفاده آب کشاورزی هم باید تعیین تکلیف صورت گیرد و میزان آبی که برای کشاورزی  مورد بهره برداری  قرار میگیرد مشخص شود.

فرماندار میانه با بیان اینکه تبعات شهرستانی در اولویت قرار دارد تصریح می کند: برخی تاسیسات برقی و دیگر تاسیسات باید جابجا شود و مهمترین موضوع تامین رفاه شهروندانی است که در اطراف سد زندگی میکنند.

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی برای مردم میانه یادآور میشود: یکی از خواسته های شهروندان میانه ای تعیین تکلیف آنان پس از آبگیری و تامین زمین مناسب برای کشاورزی است.

نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اهداف سه گانه احداث این سد می گوید:این سد با هدف تامین آب کشاورزی بخشی از زمینهای استان آذربایجان شرقی و گیلان با کمک سد سفید رودهمچنین تامین بخشی از برق منطقه احداث شده است.

یوسف غفارزاده ادامه می دهد: کنترل سیلاب یکی دیگراز اهداف احداث این سد است وبا توجه به ذخیره ۷۰۰میلیون متر مکعبی این سد و امکان کنترل و تنظیمی  تا حجم ۱۱۰۰میلیون متر مکعبی توان خوبی برای کنترل آب های سیلابی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تا کنون هزینه های زیادی برای احداث این سد شده یاداور میشود: دیواره سد و بنای اصلی ان به اتمام رسیده و آماده بهره برداری و آبگیری است تا کنون ۱۱۲ میلیون دلار و ۲۵۶ میلیارد تومان هزینه برای احداث سد شهریار هزینه شده اما آبگیری انجام نشده است.

وی با اشاره به علل عدم بهره برداری و آبگیری سد شهریار تاکید می کند:  نیاز به جابجایی تاسیسات متعدد در مسیر سد همچنین پاکسازی مسیر و خرید اراضی جدید هستیم و تا کنون ۲ هزار هکتار اراضی خریداری شده که تقریبا ۵۰ درصد اراضی مورد نیاز است.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی یادآور میشود: در صورتی که موانع و مشکلات اداری حل شده و تعیین تکلیف های لازم صورت گیرد حدود ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است تااز این سد به عنوان یکی از سدهای ملی که سرمایه ای برای کشور محسوب میشود بهره برداری کامل شود.

وی بیان می کند: همچنین باتوجه به انباشت آب بلااستفاده در پشت سد نیاز به پاکسازی مخزن سد نیز وجود دارد که در صورت تامین اعتبار میتوان در این زمینه اقدام کرد.

غفارزاده عنوان می کند: با توجه به نیاز آبی منطقه و لزوم قرارگرفتن این سد در ردیف سدهای فعال استان و کشور ، آب منطقه ای آماده است تا با همکاری دستگاه های فرا بخشی این سد را در مدار قرار دهد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.