امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1660
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 16 نوامبر 2021 - 13:50 | 670 بازدید | ارسال توسط :

قدمهای لرزان واکسیناسیون در شمالغرب کشور

روند واکسیناسیون کرونا در روستاهای آذربایجان شرقی از نیمه شهریور ماه امسال با جدیت آغاز شد و در اغلب مناطق روستایی استان خانه های بهداشت پذیرای واکسیناسیون روستائیان بودند. خدمات دهی واکسن در روستاها با توجه به جمعیت محدود در روستاها برای گروه های سنی بیشتری همراه بود به نحوی که بخشی از خانواده های […]

قدمهای لرزان واکسیناسیون در شمالغرب کشور

روند واکسیناسیون کرونا در روستاهای آذربایجان شرقی از نیمه شهریور ماه امسال با جدیت آغاز شد و در اغلب مناطق روستایی استان خانه های بهداشت پذیرای واکسیناسیون روستائیان بودند. خدمات دهی واکسن در روستاها با توجه به جمعیت محدود در روستاها برای گروه های سنی بیشتری همراه بود به نحوی که بخشی از خانواده های روستائیان که به شهرها مهاجرت کرده بودند برای واکسیناسیون به روستاها آمدند. از اواخر شهریور ماه محدودیت سنی واکسن در اغلب روستاهای استان حذف شد. با توجه به کوهستانی بودن مناطق شمالی استان و سردسیر بودن این مناطق ، مسئولان تصمیم گرفته اند تا روند واکسیناسیون دوز دوم در این مناطق با سرعت بیشتری دنبال شود. یکی از مشکلات موجود درزمینه واکسیناسیون مناطق روستایی مقاومت گروه های سنی ۲۵ تا ۴۵ سال است که موجب شده باافزایش سفر به برخی مناطق روستایی در داخل استان روند کرونا بیشتر شود. نمونه این موضوع در روزهای اخیر در مناطق روستایی جلفا و روستاهای اطراف آن از جمله علمدار و گرگر همچنین گردیان رخ داد که با افزایش سفر در ایام تعطیلات این منطقه از حالت زرد کرونایی به قرمز رسیده است. مسئولان شبکه بهداشت تلاش دارند تا با توجه به وضعیت این مناطق روستائیان را با روشهای تشویقی و حضور خانه به خانه مروجین بهداشت نسبت به واکسیناسیون ترغیب کنند.

آذربایجان غربی یکی از استانهای پر تعداد و پر جمعیت از نظر روستایی است و با وجود تعداد بالای مراکز واکسیناسیون روستایی در این استان که از اوایل شهریور ماه آغاز شده و از هفته های نخست شرط سنی برای گروه های جمعیتی بالای ۱۸ سال حذف شده اما استقبال مردم به ویژه در مناطق روستایی از واکسیناسیون کم بوده است. عدم استقبال از واکسن کرونا در کنار بی توجهی به پروتکل های بهداشتی موجب شده تا این استان همواره چند شهر قرمز کرونایی داشته باشد که روستاهای متعددی را هم شامل می شود. مناطق جنوبی استان و روستاهای شهرهایی مانند پیرانشهر وسردشت و اشنویه که علاوه بر کوهستانی بودن ، سرد و برفی بوده و تردد به این مناطق به ویژه روستاها با توجه به راه های نامناسب از نیمه آبان ماه عملا دشوار است، بیش از دیگر مناطق درگیر کرونا بوده و استقبال از کرونا هم کمتر بوده است. مشکلات فرهنگی و شایعات نادرست در مورد عوارض واکسن در میان اقوام روستایی موجب شده تا حتی اعلام محدودیت ها برای واکسن نزده ها نیز در این مناطق موثر نباشد. اعلام واکسیناسیون در منزل برای همه افراد، بیان فواید واکسیناسیون توسط معلمان و افراد ذی نفوذ و استفاده از ریش سفیدان برای ترغیب جوانان به واکسیناسیون از جمله روشهای مسئولان بوده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.