امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 1438
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 22 می 2021 - 15:56 | 936 بازدید | ارسال توسط :

ممنوعیت چرا برای ۹۰ هزاردام

کمبود  مرتع  موجب شده تا ۹۰ هزار دام ۶ماه  از چرا در مراتع  محروم باشند.   با سر سبز شدن مراتع چرای دام درمناطق کوهستانی از دو هفته قبل آغاز شده و هزاران دام در مراتع کوهستانی آذربایجان غربی به چرا مشغول هستند. چرای دام در مراتع از حدود سه دهه قبل و با افزایش […]

کمبود  مرتع  موجب شده تا ۹۰ هزار دام ۶ماه  از چرا در مراتع  محروم باشند.

 

با سر سبز شدن مراتع چرای دام درمناطق کوهستانی از دو هفته قبل آغاز شده و هزاران دام در مراتع کوهستانی آذربایجان غربی به چرا مشغول هستند. چرای دام در مراتع از حدود سه دهه قبل و با افزایش جمعیت دامی از یکسو و کاهش پوشش مراتع به چالشی میان دامداران و مسئولان منابع طبیعی مبدل شده است.

یکی از اصلی مناطق چالش برانگیز در آذربایجان غربی مراتع شهرستان بوکان است که تناسب جمعیت دامی و پوشش گیاهی مراتع آن همخوانی ندارد و زیاد بودن جمعیت دامی موجب شده تا پوشش گیاهی مراتع بوکان در معرض نابودی قرار گیرد.

مراتع این شهرستان ۱۴۰ هزار هکتار است اما جمعیت دام کوچک شامل بزو گوسفند بیش از ۹۰ هزاردام است به عبارت ساده تر برای هر دام درمدت یکسال فضایی یک و نیم هکتاری برای چرا مهیا است که البته بخشی ازاین مراتع هم خارج ازدسترس دامداران است.

هزینه پائین چرای دام درمراتع

اصغر نهاری ، از دامداران بوکانی با اشاره به قیمت بالای علوفه  به ما میگوید: علوفه از کیلویی ۱۵ هزارریال به بیش از ۳۰ هزارریال رسیده  ودو برابر شده و این در حالی است که قیمت دام زنده نه تنهاافزایش نداشته بلکه کاهش مقطعی هم داشته است.

وی ادامه می دهد: قیمت بالای علوفه و تغذیه دام در ۶ ماهه اخیر با این علوفه ها از یکسو و آغاز بارش های بهاری و سرسبز شدن مراتع ، دامداران را برای چرای دام درمراتع بوکان تشویق می کند.

وی بیان می کند: هزینه چرای دام درمراتع پائین است و تنها شامل هزینه دستمزد چوپان می شود که گاه تا هزار گوسفند و بز را به تنهایی به چرا می برد.

وی نگرانی مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست را بی مورد می داند و می گوید: صاحبان دام چون نیاز دایمی به مراتع دارند خود نگهبان مراتع هستند و چرای بی رویه در مراتع نخواهند داشت.

اسد پور ولی ، کارشناس مرتع با بیان اینکه فرسایش مستمر بوکان رخ می دهد می گوید: تخریب و فرسایش مراتع موجب شده تا پوشش گیاهی هم  کمتر شود و افزایش جمعیت دامی هم این تخریب را تسریع کرده است.

وی به همشهری آنلاین می گوید: تنها راه حل رعایت محدودیت ورود دام به مراتع و زمان استفاده از این مراتع است که باید ازسوی دامداران رعایت شود وبه تدریج پوشش گیاهی هم اصلاح شود.

به اعتقاد این کارشناس بدون تامین منافع دامداران و تامین علوفه با قیمت های پائین امکان اجرای محدودیت چرا ممکن نخواهد بود.

محدودیت ورود به مرتع از نیمه آبان تا نیمه اردیبهشت

بهرامپور، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بوکان هم با اشاره به برنامه های این اداره برای حفظ مرتع می گوید: طرح های تلفیقی برای حفاظت ازمراتع و طرح های آموزشی در دست اجرا است.

وی ادامه می دهد: این طرح ها به حفظ منابع و ذخایر ژنتیکی این مراتع منجر میشود و همکاری دامداران ضروری است.

وی همچنین از اجرای ساماندهی چرای دام دربوکان خبر داده و عنوان می کند: محدودیت ورود به مرتع از نیمه آبان تا نیمه اردیبهشت اجرا میشود.

 

ضرورت تکریم فعالان دامی و مردم

فرماندار بوکان با  اشاره به اهمیت و حساسیت ‌های موجود در حوزه منابع طبیعی می گوید: اراضی ملی و منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و ضمن حفاظت از این منابع باید تکریم بهره برداران هم مورد توجه باشد.

محمد امین زاده تاکید می کند: باید ضمن توجه به ضوابط نهایت همراهی منابع طبیعی با مردم صورت گیرد و ازسوی دیگر از تخریب در منابع طبیعی به شدت جلوگیری شود.

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.