امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 547
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 05 ژانویه 2021 - 15:04 | 1055 بازدید | ارسال توسط :

نزدیک شدن قیمت خودرو از کارخانه به بازار /کاهش توان خرید مردم

چالش روز: در چند ماه اخیر قیمت خودرو داخلی و خارجی در ایران افزایش سرسام آوری داشت و بازار به سمتی رفت که توان خرید پراید به عنوان ارزان ترین ماشین در کشور هم از دست مردم خارج شود. در دو ماه گذشته قیمت ارز به ثبات نسبی رسید و از رقم نجومی که در […]

نزدیک شدن قیمت خودرو از کارخانه به بازار /کاهش توان خرید مردم

چالش روز: در چند ماه اخیر قیمت خودرو داخلی و خارجی در ایران افزایش سرسام آوری داشت و بازار به سمتی رفت که توان خرید پراید به عنوان ارزان ترین ماشین در کشور هم از دست مردم خارج شود. در دو ماه گذشته قیمت ارز به ثبات نسبی رسید و از رقم نجومی که در حال پیش رفتن بود فاصله گرفت؛ اکنون قیمت نرخ دلار میان ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان ثابت مانده است. با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو ها هم کاهش پیدا کرد اما فروشندگان و سرمایه گذاران علی رغم اینکه مشتری در بازار وجود ندارد تمایلی به کاهش قیمت ندارند. بازار خودرو برخلاف اوایل سال که سیر صعودی داشت و پررونق شده بود در نیمه دوم سال در رکود به سر می برد. مردم به دلیل فروش ارزان خودروها توسط خودروسازان نسبت به بازار تمایل دارند با ثبت نام در پیش فروش های خودروسازان، ماشین موردنظر خود را از آنها خریداری کنند.
اختلاف قیمت خودرو در کارخانه تا بازار تفاوت بسیاری وجود داشت. برای مثال قیمت ۲۰۶ تیپ دو با اختلاف بیش از ۶۰ میلیون تومانی میان بازار و کارخانه فاصله بود. روش جدیدی که دلالان در این بازار توانستند سود مناسبی را کسب کنند. با قیمت مناسب از کارخانه ها خریداری می کردند و با اختلاف قیمتی بالایی همان خودرو ها به مصرف کننده می فروختند. این چرخه سبب می شد تا با هر افزایش قیمت ارز و یا اتفاقات گوناگون قیمت خودرو ها هم افزایش پیدا کند.
خودروسازان با طرح های فروش کارخانه هیجان زیادی ایجاد می کردند تا افراد هم با ثبت نام در پیش فروش خودروسازان، خودرو موردنظر را خریداری و با قیمت مناسب تری با ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان سود به دلال می فروختند و دلال هم بر روی ماشین خریداری شده مبلغی اضافه می کرد و همه این عوامل سبب می‌شد تا قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا کند. البته برخی از کارشناسان هم معتقدند یکی از عوامل گرانی خودروهای داخلی، خودرو سازان هستند که با روش های مختلف اعم از رانت و فروش های سبدی به سود مورد نظر می رسیدند، برخی از صاحب نظران هم معتقدند که خودروسازان تولیدات خود را کاهش می دادند و زمان ارائه محصولات خود با فروش سندی به افراد خاص بازار را به صورت نا محسوس مدیریت می کردند.

علت تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه چیست؟

اخیرا برای جلوگیری از حضور دلالان، بازار به سمتی می رود که فاصله میان بازار و کارخانه کم شود. طبق مصاحبه اخیر رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در مدت دو ماه آینده قیمت کارخانه و بازار یکی می‌شود. البته مردم هم نسبت به پیش فروش های کارخانه داران معترض هستند و اعلام میکنند که برخی با ثبت نام در قرعه کشی خودروسازان زمانی که خودروها را تحویل گرفتند با یک مبلغی به دلال در بازار آزاد می فروشند و امکان چرخش دوباره زنجیره وجود دارد.
«ثبت نام می کنند و اگر اسمشون در اومد امتیازشون رو می فروشند به دلال ها و چرخه دلالی خودرو ادامه دارد»
«ملت پول ندارند که اگر تو قرعه کشی اسشمون در اومد ماشین رو بخرن»
به گزارش یکتاپرس، یکسانی منطقی قیمت خودرو و بازار راه مناسبی است اما راه قطعی برای از بین بردن دلالان در بازار نیست. زیرا افراد خودروهایی که از کارخانه خریداری کردند با یک مبلغی مجدد به دلال می فروشند. افزایش تولید و بی نیازی در بازار سبب می شود که مصرف کننده با کمبود مواجه نشود که بعد از مدت‌ها چشم انتظاری به سمت خرید از بازار دلالی سوق پیدا کند؛ البته کیفیت محصولات هم بعد از افزایش تولید در الویت قرار دارد.

منبع:یکتا پرس

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.