امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 1436
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 22 می 2021 - 15:51 | 930 بازدید | ارسال توسط :

چالش خشکسالی بر دریاچه ارومیه

کاهش بارندگی در سال آبی جاری از مهر ماه سال گذشته در آذربایجان غربی به عنوان یک چالش جدی مطرح شده به نحوی  که اداره کل هواشناسی این استان از کاهش ۳۰۰ درصدی بارشها در فرودین ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داده است. به گفته مسئولان استان و بنا به نمودار […]

کاهش بارندگی در سال آبی جاری از مهر ماه سال گذشته در آذربایجان غربی به عنوان یک چالش جدی مطرح شده به نحوی  که اداره کل هواشناسی این استان از کاهش ۳۰۰ درصدی بارشها در فرودین ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داده است.

به گفته مسئولان استان و بنا به نمودار بارندگی در آذربایجان شرقی میزان بارندگی در سال آبی جاری تنها ۲۴۶ میلی متر بوده  در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۲۶۲ میلیمتر بارندگی رخ داده است.

میانگین بارش استان از ابتدای فصل جاری تا هفته اول  اردیبهشت ۳۴میلیمتر است، این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۳ میلیمتر بود که ۷۵ درصد نسبت به سال قبل و ۶۸ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است.

در چنین شرایطی وضعیت ذخیره سدهای استان به عنوان مهم ترین منبع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی چندان مطلوب نبوده و در حال حاضر ۳۰ درصد کاهش پر شوندگی سدها در استان رخ داده  همچنین در فرودین ماه امسال دمای هوا به نسبت سال گذشته ۳ درجه به ویژه درشهرهای جنوبی  افزایش داشته که میزان تبخیرآب را هم بیشتر کرده است.

در چنین شرایطی باتوجه به  کاهش بارندگی استان در تابستان پیش رو چالش بزرگی  برای تامین آب آشامیدنی وجود دارد و شهرهای ارومیه ، تکاب ، شاهین دژ، مهادباد،تکاب وپیرانشهر دچار تنش آبی بوده و در خط مقدم این چالش قرار گرفته اند.

در چنین شرایطی بازنکردن دریچه  سد های استان به روی دریاچه ارومیه وتامین نکردن حق آبه این دریاچه  منبع دیگری برای تامین آب آشامیدنی ، کشاورزی و صنعتی استان مطرح شده  که با توجه به خطر خشک شدن دریاچه ارومیه با چنین اقدامی به نظر می رسد مسئولان استان باید به روش های جایگزین دیگری فکر کنند.

چالش روز

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.