امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 645
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 09 ژانویه 2021 - 11:21 | 1058 بازدید | ارسال توسط :

کاهش حجم آب دریاچه ارومیه به ۳.۲۹ میلیارد مترمکعب

چالش روز: یوسف غفارزاده افزود: حجم آب دریاچه ارومیه در دی ماه سال گذشته ۳.۳۵ میلیارد مترمکعب بود که این میزان در دی ماه امسال به ۳.۲۹ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. وی علت کاهش حجم آب دریاچه ارومیه را تبخیر فصل تابستان و کاهش بارندگی‌های فصل پاییز دانست و گفت: حجم آب دریاچه نسبت […]

کاهش حجم آب دریاچه ارومیه به ۳.۲۹ میلیارد مترمکعب

چالش روز: یوسف غفارزاده افزود: حجم آب دریاچه ارومیه در دی ماه سال گذشته ۳.۳۵ میلیارد مترمکعب بود که این میزان در دی ماه امسال به ۳.۲۹ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی علت کاهش حجم آب دریاچه ارومیه را تبخیر فصل تابستان و کاهش بارندگی‌های فصل پاییز دانست و گفت: حجم آب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) ۳ میلیون متر مترمکعب کاهش یافته است. و در مقایسه با متوسط دراز مدت ۱۲.۴۸ میلیارد مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه امسال یک هزار و ۲۷۱ متر و ۲۵ سانتی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ صدم سانتی متر و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) یک سانتی متر و در مقایسه با متوسط دراز مدت، ۳ متر و ۳۱ سانتی متر از نظر ارتفاعی کاهش نشان می‌دهد.

غفارزاده اظهار کرد: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲ هزار و ۷۹۴ کیلومترمربع است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۳ کیلومترمربع و نسبت به ابتدای سال آبی ۶ کیلومترمربع و در مقایسه با متوسط دراز مدت یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع کاهش وسعت دارد.

نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روز‌های خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

هرچند تراز یک‌ هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده است، ولی این دریاچه در تراز یک‌ هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.