امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 323
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 09 می 2019 - 12:50 | 1071 بازدید | ارسال توسط :

گرانی چادر حجاب را تهدید می کند؟

گرانی یک شبه کالاهای بازار در ایران همانقدر مردم ما را متعجب کرد که اصحاب کهف پس از بیداری از صدها سال خواب برای تهیه ما یحتاج خود برای خرید به بازار رفتند و قیمت‌های جدید به گوششان خورد! این را در پیام‌رسان‌های مجازی به طنز نقل می‌کنند ولی چندان بی‌راه هم نمی‌گویند. کارشناسان اقتصادی […]

گرانی چادر حجاب را تهدید می کند؟

گرانی یک شبه کالاهای بازار در ایران همانقدر مردم ما را متعجب کرد که اصحاب کهف پس از بیداری از صدها سال خواب برای تهیه ما یحتاج خود برای خرید به بازار رفتند و قیمت‌های جدید به گوششان خورد! این را در پیام‌رسان‌های مجازی به طنز نقل می‌کنند ولی چندان بی‌راه هم نمی‌گویند. کارشناسان اقتصادی هم از تعبیر حال بازار هاج و واج مانده‌اند، یکی می‌گوید تورم بی‌سابقه طی چند دهه اخیر، دیگری از دست‌های پشت‌پرده دلالان حرف می‌زند و آن یکی سوء مدیریت و نظارت را عامل این لجام گسیختگی بازار می‌داند.

در این آشفته بازار اقتصادی هیچ کالایی در کشور از افزایش بی حساب و کتاب قیمت در امان نمانده است، از طلا بگیر تا پیاز و سیب‌زمینی! ولی این روزها انگار شنیدن قیمت‌های جدید و پرنوسان اقلام کمتر واکنش و تعجب مردم را در پی دارد شاید به این خاطر که این چند ماه تقریباً با این شرایط آشناتر شده‌اند! و بجای تعجب کردن سبد خریدشان را از بازار تهی کرده و سفره‌شان را کوچکتر کرده‌اند. این را فروشنده‌ها و آمارها اعلام کرده‌اند.

گرچه شاید بتوان با نخریدن یا کم خریدن برخی از اقلام زندگی گذراند ولی حذف برخی از کالاها حیات فرهنگی جامعه را به خطر می‌اندازد و جاده‌های ترقی فرهنگی را محکوم به تخریب می‌کند که از جمله این کالاها «چادر بانوان» است . این روزها بازار چادر حال خوبی ندارد.

 یکی از تولیدکنندگان برند مشهور چادر در قم که غالباً در پاساژ موسی‌ابن جعفر(ع) تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کند با نگرانی که در صدایش موج می‌زند از حال وخیم بازار چادر می‌گوید. او که مایل نیست نامش در این گزارش منتشر شود می‌گوید قیمت چادر بعد از گرانی‌های اخیر چهار برابر شده است و این افزایش قیمت تعداد مشتریان را یک سوم کرده است.

می گوید: چادری که قبلا با قیمت ۷۰-۸۰ هزار تومان به مشتری می‎رسید امروز بیش از ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به شدت کاهش میزان فروش چادر بعد از گرانی نرخ کالاها عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته شب عید حداقل ۶۰ قلم چادر می‌فروختیم ولی شب عید امسال نهایتاً ۴ قلم چادر فروش داشتیم.

این تولیدکننده چادر از افزایش بیشتر قیمت چادر طی چند ماه آینده خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: تاجران دیگر سفارش پارچه چادری برای واردات نمی‌دهند و هر آنچه که از قبل داشته‌اند را با افزایش قیمت می‌فروشند و پارچه‌ای که مثلاً امروز قواره ای ۱۷۰ به فروش می‌رسد را چند ماه دیگر بیش از ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

وی با ناامیدی به سوی مغازه‌های چادرفروشی اطراف مغازه خود اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد زیادی از این مغازه‌های چادرفروشی در این راسته تا آخر برج ۵ و ۶ ممکن است مغازه خود را جمع کنند، این دو مغازه کناری همین حالا دارند جمع می‌کنند.

با بسیاری از فروشندگان چادر در قم درباره نرخ چادر، تغیر میزان فروش پس از گرانی‌ کالاها و ترسیم آینده بازار چادر به گفت‌وگو پرداختم و آنچه همگی به آن انتقاد دارند افزایش قیمت پارچه چادر حتی پارچه‌هایی که صفر تا صد آن در کشور تولید می‌شود، است. کاهش چشمگیر خریداران چادر به علت فشار اقتصادی بر نگرانی تولیدکنندگان و فروشندگان چادر افزوده است و توقع دارند دستگاه‌های مدیریتی کشور و همچنین نهادهای فرهنگی به داد بازار چادر و دیگر پوشاک اسلامی همچو مانتوهای بلند و پوشیده که پیوند ناگسستنی با فرهنگ ایران دارد و تعدادشان این روزها در بازار بسیار کم شده و قیمتشان بسیار بالا رفته است بشتابند.

با چند تن از کارشناسان فرهنگی و اعضای برجسته برخی از نهادهای سیاسی و فرهنگی کشور در این باره به گفت‌وگو پرداخته‎ و پیرامون وضع موجود نظر آنان را جویا شده‌ایم تا با نگاهی عمیق‌تر این مسئله واکاوی شود.

آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن انتقاد از تورم موجود در بازار به ویژه بازار پوشاک اسلامی همچون چادر بانوان اظهار کرد: از دولت به عنوان متولی اصلی در زمینه کنترل بازار و از مجلس به عنوان نمایندگان مردم و افراد تصمیم‌گیرنده انتظار می‌رود برای حل مشکل گرانی، رکود و تورم فکری کنند و اقدامی جدی انجام دهند.

وی افزود: مردم برای تأمین کالاهای ضروری مورد نیاز خود از جمله پوشاک در مضیقه هستند و این مسئله روحانیت را بسیار نگران کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری کنترل قیمت پوشاک اسلامی از جمله چادر بانوان را امری حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از راه حل‌های اساسی کنترل قیمت چادر بانوان، رونق تولید آن حتی از راه کارگاه‌های تولیدی کوچک است.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: ترویج استفاده از پوشاک اسلامی همچون چادر بانوان در جامعه، نیازمند کنترل قیمت و کنترل فراوانی آن در بازارهای سطح کشور است، افزایش قیمت یا کاهش فراوانی آن ممکن است بخشی از جامعه را برای تهیه این پوشاک دچار مشکل کند.

وی ورود و همکاری همه مجموعه‌های کشور در راستای بهبود اوضاع بازار را ضروری برشمرد و اضافه کرد: مردم از گرانی کالاهای بازار از جمله گزینه مورد بحث یعنی چادر بانوان گرفتار رنج و فشار هستند، در این برهه طاقت‌فرسا گرچه دولت مسؤول اصلی کنترل بازار است ولی ضروری است روحانیت، حوزه، اساتید، متفکران جامعه و سایر مجموعه‌های کشور طرحی مؤثر  در راستای بهبود اوضاع معیشت مردم ارائه دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن ضروری برشمردن حمایت همه جانبه دستگاه‌های دولتی و فرهنگی از قطب‌های تولید چادر بانوان در کشور گفت: باید همه بخش‌های دولتی و نهادهای فرهنگی در راستای رونق تولیدات داخلی، رشد اشتغال و همچنین ترویج استفاده از پوشاک اسلامی مانند چادر دست به دست هم بدهند و تلاش جدی انجام دهند تا هر چه زودتر مردم از این گردنه سخت اقتصادی به سلامت خارج شوند.

تعزیرات مسؤول است

کعبی در ادامه با اشاره کمبود تعداد و تنوع مانتوهای بلند و پوشیده نسبت به مانتوهای کوتاه و فاقد پوشیدگی در بازار عنوان کرد: تعزیرات در این زمینه مسؤول رسیدگی و کنترل است. انتظار می‌رود تعزیرات برای کنترل کیفیت کالاهای بازار فعال‌تر عمل کند.

وی اضافه کرد: افزایش تولید مانتوهای بلند و پوشیده در کشور نیازمند ورود دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز است که از آن‌ها نیز انتظار می‌رود در این زمینه فعال‌تر و ملموس‌تر عمل کنند.

پوشش اسلامی بانوان از مهمترین ابعاد فرهنگی و دینی 

حجت‌الاسلام احمد سالک عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تورم قیمت کالاهای بازار اظهار کرد: گرانی و تورم عوامل مختلفی دارد، یک زمان تورم وجود داشت ولی چرخه صنعت و خدمات به راه بود و پاسخگوی نیازها بود، یک زمان هم رکود بدون تورم وجود داشت و مشکلات کمتر بود ولی در حال حاضر رکود اقتصاد تورمی بر بازار حاکم شده است و در حال ضربه زدن به بازار و مردم است.

وی رونق تولید را حلال مشکل رکود و تورم دانست و افزود: تأمین مواد اولیه و روانه کردن نقدینگی به سمت تأمین مواد اولیه تولید کالا می‌تواند در کاهش قیمت انواع کالاهای موجود در بازار از جمله گزینه مورد بحث یعنی چادر بانوان مؤثر واقع شود.

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تمرکز بر رفع موانع موجود در عرصه تولید را از دیگر ارکان مؤثر در زمینه کنترل بازار دانست و گفت: نظر کارشناسان اقتصادی این است که رونق تولید و رفع موانع موجود در عرصه تولید می‌تواند قیمت کالاهای موجود در بازار را تا حد بسیار قابل قبولی کاهش دهد، مسؤولان امر باید به این مسائل توجه داشته باشند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کاربردی و اقدام جدی کنند.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه در شهرکرد تولید‌کننده‌های چادر فعالیت می‌کنند عنوان کرد: باید تولیدکنندگان داخلی چادر در سراسر کشور را تقویت کرد تا بازار را از تولیدات خود اشباع کنند و به دنبال آن قیمت چادر کاهش یابد.

وی در ادامه به گرانی قیمت و کمبود فراوانی و تنوع مانتوهای بلند و پوشیده برای بانوان در بازارهای کشور اذعان کرد: قانون مد و لباس در حیطه فعالیت وزارت ارشاد است و وزارت ارشاد باید پاسخگوی کمبود فراوانی، تنوع و گرانی بیش‌ از حد مانتوهای بلند و پوشیده باشد.

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود ۶ سال است که طراحان مد و لباس و تولید‌کننده‌های پوشاک توانسته‌اند حرکت بزرگی در سطح کشور ایجاد کنند، ادامه این حرکت با نظارت و پیگیری وزارت ارشاد باید به گونه‌‌ای برنامه‎ریزی و هدایت شود که با اصلاح کمبودها و کاهش قیمت‌ها همراه شود.

حجت‌الاسلام سالک بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ابعاد کارهای فرهنگی در سطح کشور مرتبط با مجموعه ارزش‌های دینی ملت ایران است که پوشش مناسب و اسلامی بانوان یکی از مظاهر مهم این ارزش‌ها در جامعه است؛ بر این اساس ضروری است اقدامات لازم توسط مسؤولان امر در راستای افزایش فراوانی و کاهش قیمت پوشاک اسلامی در بازارهای کشور صورت گیرد.

گرانی چادر حاصل بی‌توجهی مسؤولان به حجاب و عفاف 

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن انتقاد از افزایش قیمت چادر که سبب به سختی افتادن خانواده‌ها در مسیر تهیه این کالا می‌شود اظهار کرد: اعتقاد به حجاب و ضرورت عفاف اجتماعی آنگونه که لازم است توسط برخی از مسؤولان کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد در حالیکه تمام چارچوب‌های زندگی خانوادگی و اجتماعی از حجاب و عفاف تأثیر می‌پذیرد.

وی فرهنگ را روح حاکم بر هر جامعه دانست و ادامه داد: تمرکز مسؤولان عرصه اقتصادی کشور فقط بر توسعه یک جانبه اقتصاد است و با جدا کردن عرصه اقتصاد از فرهنگ در مبادلات اقتصادی باعث ضربه وارد آمدن به روح حاکم بر جامعه می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان کرد: جدا ساختن اقتصاد از فرهنگ حاصل فاضلاب اقتصاد مدرنیته است که اقتصاد را جدا از فرهنگ و مبتنی بر کسب سود بیشتر می‌داند.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره اهمیت فرهنگ در جامعه که گفته است:« اگر مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … ارکان حاکم بر یک جامعه باشند مسائل فرهنگی روح حاکم بر تمام ابعاد مختلف یک جامعه است.» افزود: با وجود اهمیت بالای رکن عفاف و حجاب بر فرهنگ جامعه ولی متأسفانه مسائل و جریاناتی در کشور وجود دارند که عفاف و حجاب را مسئله مهمی نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: عدم توجه یا کم‌توجی مردم به مسئله حجاب تا حد بسیار زیادی به نوع سیاست‌گذاری در کشور برمی‌گردد، یعنی همان جریاناتی که حجاب و عفاف را مسئله مهمی نمی‌دانند و به آن بی‌توجه هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بار دیگر با تأکید بر اهمیت مسئله حجاب در جامعه اذعان کرد: زنان محجبه و عفیف و خانواده‌های مذهبی برای خرید چادر زیر فشار اقتصادی قرار دارند و آمارها خبر از کاهش قدرت خرید چادر می‌هد؛ اصلاح قیمت بازار چادر مطالبه‌گری مردم را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی اضافه کرد: به صحنه آوردن مردم و مطالبه‌گری آنان از دستگاه‌های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های اقتصادی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت که نبض اقتصادی کشور را در دست دارد به منظور افزایش تولید چادر در داخل کشور می‌تواند قیمت چادر را کاهش دهد.

وی در ادامه با اشاره به تولیدات چادر بانوان در خارج از کشور بیان کرد: حدود ۹۰ درصد پیش تولیدات چادر بانوان در خارج از کشور از جمله در کشور سوریه، ترکیه و … صورت می‌گیرد و غالباً به صوت وارداتی نیاز کشور به چادر تأمین می‌شود، توجه مسؤولان امر به توسعه تولیدات داخلی در زمینه تولید چادر در راستای افزایش میران تولید آن و کاهش قیمت این کالا ضروری است.

کمبود مانتوهای بلند نتیجه برخی گره‌های ذهنی 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در ادامه با بیان اینکه برای یافتن یک مانتوی پوشیده و بلند باید ساعت‌ها در بازار بگردید تا نهایتا یک مانتو مناسب پیدا شود اضافه کرد: کمبود فراوانی و تنوع مانتوهای پوشیده و بلند در بازار ناشی از گره‌های ذهنی در بین مسؤولان است.

عزت‌زمانی تشریح کرد: برخی از مسؤولان عرصه اقتصادی کشور بر این باورند که آنچه که به بازار می‌آید باید سود بیشتر حاصل کند و سایر جنبه‌های آن اهمیت چندانی ندارد!

وی افزود: در عین حال که برای یافتن مانتوی بلند و پوشیده باید ساعت‌ها بازار را گشت و نهایتاً با قیمت گزافی چنین مانتویی را تهیه کرد، تهیه مانتو کوتاه، تنگ و فاقد پوشیدگی راحت‌تر و ارزان‌تر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: تولیدی‌ها و خیاطی‌ها باید تحت نظر و در اختیار دستگاه‌های مسؤول قرار گیرند تا متناسب با اقتضائات فرهنگی کشور تولیدات خود را ارائه دهند.

عزت‌زمانی عنوان کرد: تغییر نگاه مسؤولاون کشور به مسئله حجاب و عفاف مسئله‌ای حیاتی است، ایجاد این تغییر نیازمند انجام سلسله اقدامات فرهنگی توسط دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله سازمان تبلیغات اسلامی است. سازمان تبلیغات چنان دخل و تصرفی در بخش مدیریتی جامعه در زمینه حجاب ندارد ولی امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان را می‌تواند انجام دهد.

وی بیان کرد: سازمان تبلیغات باید امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان را در پیش گیرد تا فضای فکری و فرهنگی در بین آنان اصلاح شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اصحاب رسانه‌های مختلف را به اقدام برای به‌چالش‌ کشاندن مسئله حجاب برای مسؤولان رده‌های مختلف و پیگیری آن در سطوح گوناگون اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … دعوت کرد و گفت: اگر رسانه‌ها نقش مطالبه‌گری خود را در این زمینه خوب انجام دهند حتما مسؤولان مجبور به اعمال اصلاحات و اقدامات اساسی در این زمینه می‌شوند.

خطاهایی که در جریان مدیریتی مسؤولان اجرایی کشور طی برهه‌های مختلف رخ داده است همگی تقریباً از یاد رفته‌اند ولی آنچه باقی‌مانده و هر روز با جامعه دست به گریبان می‌شود ضعف‌های فرهنگی ناشی از همان اشتباهات است.

خبرگزاری فارس- فاطمه جمالزاده:

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.