۳۰ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود زیر بار ترافیک رفت
بام کشور – ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود حد فاصل کیلومتر ۱۳ تا ۴۲ این مسیر ۱۱۰ کیلومتری، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید؛ طرحی که ۲۰ درصد از منابع آن از سوی خاتمالانبیاء، ۲۰ درصد بانک سپه و ۶۰ درصد هم توسط دولت تامین میشود.
به گزارش چالش روز به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، برای احداث ۲۹ کیلومتر از این طرح ملی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد که بخشی از سهم دولتی آن به میزان چهار هزار میلیارد ریال از طریق تبصره ماده ۵۶ و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانکهای تجارت و رفاه تامین شد.
آزادراه مراغه – هشترود چهار خط عبوری رفت و برگشت و ۲۶.۴ متر عرض دارد و از ۲ بخش شامل «قطعه ۶ کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه جمعا به طول ۱۰۴ کیلومتر در غرب آزادراه زنجان – تبریز» تشکیل میشود.
قطعه ۶ کیلومتری این آزادراه، شهر هشترود را به آزادراه زنجان – تبریز وصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز تردد اهالی شهرستانهای مراغه، بناب، ملکان، عجبشیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور را تسهیل میکند.
مطالعات مربوط به مسیر قطعههای یک تا پنج این آزادراه مصوب است و ۲۹ کیلومتر افتتاحی در روز جاری، بخشهایی از قطعههای دوم و سوم این آزادراه را در بر میگیرد.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، برای احداث این ۲۹ کیلومتر ۶.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب نیز خاکریزی شد و ارزش روز آن ۷۲ هزار میلیارد ریال است.
همچنین از دیگر بخشهای عملیات اجرایی این ۲۹ کیلومتر میتوان به ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار مترمکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار مترمکعب بتنریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی، ۲۱۵ هزار متر خط کشی و ۲۲ هزار کیلوگرم علایم و ارتباطات اشاره کرد.
در صورت تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم حدفاصل کیلومتر صفر تا ۱۳، سه کیلومتر انتهایی قطعه سوم و سه کیلومتر ابتدایی قطعه چهارم حدفاصل کیلومتر ۴۲ تا ۴۸، اتصال این بخش به شهر مراغه میسر میشود.
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، جاده قدیمی مراغه – هشترود به دلیل تردد حجم بالایی از وسایط نقلیه سنگین و سبک به عنوان مسیر پرترافیک و دارای ریسک بالای تصادفات و سوانح رانندگی شناخته میشود.
علاوه بر آمار بالای تردد وسایط نقلیه، وجود شیب، و فرازهای طولانی و بسیار تند و پیوسته و همچنین گردنههای پر پیچ و خم و خطرناک، رانندگی در این جاده را به ویژه در فصول سرد سال بسیار سخت و پرحادثه میسازد.
احداث آزادراه مراغه – هشترود به همین دلیل سالها قبل در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت تا علاوه بر افزایش سطح ایمنی و کیفیت بهرهبرداری مسیر، سبب کاهش میزان تصادفات و خسارتهای جانی و مالی شود.
همچنین از دیگر دلایل توجیهی احداث آزادراه مراغه – هشترود میتوان به کاهش هزینههای رفت و آمد، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر اشاره کرد.
با احداث این آزادراه علاوه بر بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، مردم سه استان آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی و کردستان و همچنین رانندگان ترانزیتی و عبوری از مزیتهای آن بهرهمند میشوند.
گفتنی است این آزادراه بخشی از محور ترانزیتی مرز تمرچین به سمت آزادراه پیامبر اعظم (ص) یا آزادراه زنجان – تبریز است که استان کردستان عراق را به پایتخت کشورمان متصل میکند و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و بانک سپه از جمله مشارکتکنندگان در اجرای این طرح ملی هستند.