آخرین اخبار

کفش‌های چرم دست‌دوز تبریز ۹۵ درصد تولید ملی را شامل می‌شوند

 

حسین منافی، رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، در نشست خبری اتحادیه کفاشان تبریز که به مناسبت دومین سالگرد آغاز فعالیت هیئت‌مدیره این اتحادیه، برگزار شد، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر در صنعت کفش تبریز مشغول فعالیت هستند و حدود ۱۱۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم از این صنعت ارتزاق می‌کنند. از میان ۳۴۰۰ واحد دارای پروانه کسب، ۲۲۰۰ واحد تولیدی، ۱۱۰۰ واحد توزیعی و مابقی در بخش خدمات فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه کفاشان تصریح کرد: ۶۰ درصد کفش‌های رویه چرم کشور در تبریز تولید می‌شود. همچنین ۷۰ درصد کفش‌های ایمنی، نظامی و ورزشی حرفه‌ای در همین شهر ساخته می‌شود. کفش‌های چرم دست‌دوز تبریز ۹۵ درصد تولید ملی را شامل می‌شوند و این هنر–صنعت، میراث گرانبهای پیشکسوتان ماست که متأسفانه تعداد آن‌ها رو به کاهش است. ما معتقدیم به دوخت این کفش‌ها باید نگاه هنری داشت؛ هنر اصیل تبریز که به نام ایران در جهان شناخته می‌شود.

منافی با اشاره به همکاری نزدیک اتحادیه با سازمان فنی و حرفه‌ای، استانداری و دانشگاه علمی‌–کاربردی اظهار داشت: کمبود نیروی ماهر یکی از چالش‌های جدی ماست. در همین راستا، پیگیر تأسیس هنرستان تخصصی صنعت کفش تبریز هستیم تا بتوانیم نیروهای متخصص با مدرک دیپلم فنی تربیت کنیم. با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علمی‌–کاربردی و بهزیستی و استانداری، کد رشته‌ها تدوین شده و امیدواریم از مهر سال آینده این هنرستان فعالیت خود را آغاز کند.
وی همچنین از آغاز طرح پژوهشی مشترک با جهاد دانشگاهی و استانداری برای احصای چالش‌های فناورانه صنعت کفش خبر داد و گفت: در نخستین ماه فعالیت هیئت‌مدیره، بازدید میدانی از ۵۰ کارگاه انجام شد و گزارشی ۶۵۰ صفحه‌ای از وضعیت صنعت کفش تبریز تهیه و به میز تخصصی کفش استانداری ارائه شد.

منافی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بانک مهر ایران گفت:
تاکنون ۵۰۰ واحد تولیدی به بانک مهر برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند. همچنین با حمایت اتحادیه، فعالان کفش تبریز در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و کلان شهرها، قونیه، هاوانا و کشورهای همسایه حضور داشته‌اند. چهار برند صادراتی تبریز توانستند پس از نمایشگاه تهران در کوبا نیز محصولات خود را عرضه کنند.
وی افزود: حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت در بازار کشورهای منطقه قفقاز و همسایه هدف صادرات ما هستند. در این بازار، ترکیه رقیب جدی ماست، اما از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت داریم. امیدواریم با رفع موانع تعرفه‌ای و توسعه فناوری، سهم صادراتی کفش تبریز افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا