امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 773
  پرینتخانه » اجتماعی, یادداشت تاریخ انتشار : 13 ژانویه 2021 - 11:34 | 1057 بازدید | ارسال توسط :

امام زمان را سرمایه نان و درآمد خود قرار ندهیم

چالش روز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه رفتارهای دینی ما باید به دور از تبعیض و بر مبنای عدالت باشد، آنها را نیازمند بازخوانی دانست و تصریح کرد: افرادی که خرافه ورزی می کنند، از خردمندی مردم و عقلانیت جامعه می ترسند. بهرام دلیر در گفت وگویی خرافه گویی […]

امام زمان را سرمایه نان و درآمد خود قرار ندهیم

چالش روز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه رفتارهای دینی ما باید به دور از تبعیض و بر مبنای عدالت باشد، آنها را نیازمند بازخوانی دانست و تصریح کرد: افرادی که خرافه ورزی می کنند، از خردمندی مردم و عقلانیت جامعه می ترسند.

بهرام دلیر در گفت وگویی خرافه گویی ها را مانع نزول رحمت الهی دانست و بیان کرد: اگر برخی عنوان می کنند که گناه سبب نزول بلا و مصیبت است، من معتقدم نسبت های دروغی که به امام زمان (عج) داده می شود نیز، مانع نزولات رحمت آسمانی است.

او با بیان اینکه برخی منافع خود را در بیان خرافات می بینند، گفت: کسانی که می گویند گناه سبب تاخیر در ظهور امام زمان (عج) می شود، این را بدانند، گناهی که که وهن امام زمان (عج) می شود، باورهای مردم را به چالش کشانده و امامت و ولایت را بازیچه ای از خیال پردازی ها و پندارگرایی ها قرار می دهند، گناهان بزرگ هستند چون باور و اعتقاد یک ملت را به چالش می کشانند لذا کسانی که ادعاهای این چنین دارند، چه بسا دروغگو هستند و حتی بر فرض واقعیت، نباید به صورت علنی در بین ملت مطرح کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: متحیرم در نظام ما که براساس مکتب و مذهب، تلاش تشکیل نظام سیاسی داریم، افرادی به ظاهر روحانی و عمامه به سر، دروغ هایی را به حضرت حجت نسبت می دهند یا قطبی سازی می کنند، بزرگترین خطر رواج این مقدس سازی ها این است که جامعه و شخصیت های ناقد جرات نقد پیدا نمی کنند.

او با بیان اینکه اسلام و هیچ یک از ادیان آسمانی روی خوش به خرافه گرایی نشان نداده است، گفت: اینکه امام زمانی در پرده غیبت داریم که به اذن الهی ظهور می کند جزو اعتقاد ماست اما دادن نسبت های ناروا و بیان خرافات، به بازی گرفتن اعتقادات یک ملت است.

دلیر، عقلانیت و خردمندی را ملاک معرفت و قرائت دینی عنوان و ابراز کرد: معرفت و قرائت دینی نباید در مقابل ضروریات و بدیهیات قرار گیرد و نیازهای ضروری بشر همچون آزادی مشروع قلم و بیان و عدالت را به چالش بکشاند.

او سلب آزادی انسان را نه قرائت دینی بلکه جهالت دینی خواند و گفت: اگر معرفت دینی را در مقابل آزادی خواهی و عدالت خواهی ملت قرار دهیم، جهالت دینی هستند. من بر این باورم افرادی که ترویج خرافات می کنند، از نظر شرعی پشت سر آنها نمازخواندن اشکال دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: افرادی که مبادرت به خرافه گویی و دادن نسبت های دروغ به امام زمان (عج) می کنند جه بسا باید از مناصب خود عزل شوند اما مع الاسف بعضا برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

او خرافات را سبب آسیب دین و مذهب دانست و گفت: ضربه ای که ترویج خرافات به دین و مذهب می زند، اسرائیل و آمریکا به آئین ما نمی توانند بزنند.

دلیر با بیان اینکه رفتارهای دینی ما باید به دور از تبعیض و بر مبنای عدالت باشد، تصریح کرد: افرادی که خرافه ورزی می کنند، از خردمندی مردم و عقلانیت جامعه می ترسند چون اگر عقلانیت در جامعه حاکم باشد نمی گذارد با ارزش ها، پول و ثروت جامعه بازی صورت گیرد.

او بر بازنگری در اندیشه و رفتارهای دینی تاکید کرد و گفت: امام زمان (عج)، امام به حق و در پرده غیبت است اما نباید او را سرمایه نان و درآمد خود قرار دهیم؛ احدی هم اگر به طور علنی ادعای ارتباط با امام زمان کند، یا در جراید و رسانه ها خبر از ارتباط فردی با امام زمان دهد، به طور قطع دروغ می گوید و باید تکذیب کرد.

مدرس عرفان و فلسفه حوزه علمیه، قرآن، سنت، اجماع و عقل را چهار منبع ترویج دین برشمرد و گفت: معرفت دینی را نمی توان با ریش افراد اندازه گرفت، بلکه قرائت دینی علم دینی می خواهد؛ برخی افرادی که از علم دینی بهره نبرده اند اما در لباس طلبگی هستند با اقدامات ناشیانه و جاهلانه خود نه تنها ترویج دین نمی کنند بلکه به تخریب دین مبادرت می ورزند.

او راه صحیح تبیین و ترویج دین را اتکاء به منابع چهارگانه شیعه، برخورداری از علم دینی و سلامتی روح و روان دانست و افزود: کسانی باید به ترویج دین بپردازند که شهوت قدرت و ثروت نداشته باشد و با قلم، بیان، رفتار و اخلاق خود جامعه را جذب کنند.

دلیر در پایان بر این نکته تاکید کرد: باید خود و رفتارهایمان را بازخوانی کنیم و عدم موفقیت خود در تبیین دین را به گردن کسی نیندازیم بلکه ترویج دین بدون برخورداری از دانش دینی، خردمندی و عقلانیت تخریب دین بوده و نظام سیاسی مبتنی بر دین را به چالش می کشاند.

منبع: شفقنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.