امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 359
  پرینتخانه » استان ها, سیاسی تاریخ انتشار : 12 ژوئن 2019 - 12:02 | 1066 بازدید | ارسال توسط :

وجود ۴۴ کانون بیماری هاری در آذربایجان شرقی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی : برنامه ریزی برای واکسیناسیون 17 هزار قلاده سگ در آذربایجان شرقی انجام شده که در دوماه گذشته 1500 قلاده واکسیناسیون شده است.
وجود ۴۴ کانون بیماری هاری در آذربایجان شرقی

چند ماه قبل بود که خبر آسیب رساندن چند قلاده سگ به دختربچه ای در اطراف شهر سهند سوژه فضای مجازی شد. دخترک توسط چند سگ ولگرد محاصره شده و به او آسیب رسانده بودند. این دست از حوادث در روستاها و حاشیه شهرهای استان تکراری است ولی در هفته های اخیربنابر اعلام مسئولان شهری تعداد گزارشات شهروندی مبنی بر حمله سگهای ولگرد در تبریز افزایش داشته و شهروندان زیادی با سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز تماس گرفته و از وجود سگهای ولگرد گله مند بوده اند.سگهایی که به صورت گله ای در نیمه های شب یا اوایل صبح سرراه رهگذران سبز شده و موجب ترس و وحشت آنان می شود  اما این تمام ماجرا نیست  ویک آسیب حتی خراش از طرف  سگ حامل ویروس هاری می تواند کشنده باشد.

آمار کم اما مستعد افزایش

کارشناس مرکز بهداشت تبریزمی گوید: هاری بیماری کشنده است که مبتلایان به آن شانسی برای زنده ماندن ندارند و بنابراین بهترین راه واکسیناسیون سگهای موجود و سپس واکسیناسیون افرادی است که به نوعی با سگ سر وکار دارند که می تواند شامل دامپزشکان ، تکنسین های درمانگاه های حیوانات ، دامداران ، کارکنان کشتارگاه ه و در سطح مطلوب همه افراد باشد.

شیرین نظمی ادامه می دهد: حدود نیمی از افراد مبتلا به هاری کودکان هستند که شامل چوپانان کوچک و کودکانی می شود که قربانی گاز گرفتگی سگهای ولگرد شده  وبعد از مدتی جان خود را از دست می دهند.

وی خاطر نشان می کند: خوشبختانه آمار مرگ و میر مربوط به هاری در استان کمتر از یک نفر درسالهای اخیر بوده  که در مقایسه با آمار جهانی سالانه ۶۰ هزار نفری آمار کمی است اما با توجه به افزایش نگهداری از سگ همچنین افزایش سگهای ولگرد ، آماری مستعد افزایش است.

این کارشناس بهداشتی با بیان اینکه تزریق واکسن هاری برای همه شهروندان ضروری نیست بیان می کند: تصور غلطی وجود دارد که تنها گاز گرفتگی عامل انتقال هاری است اما اگر حتی یک خراش کوچک هم از طرف سگ یا گربه رخ داد باید سریعا برای دریافت واکسن هاری اقدام کرد تا این ویروس به شبکه خونی و عصبی انسان نرسد.

وی تصریح می کند: قبل از علایمی مانند اشکال در بلع ، حالت تهوع  استفراغ، سرگیجه،دردهای شکمی و اسهال تنگی نفس، سرفه خشک، نگرانی و ترس، تحریک پذیری، بی قراری، انقباضات عضلانی، خشونت و رفتار تهاجمی، آبریزش بیش از حد از دهان، ترس از آب و ترس از نورکه  از مهمترین علایم بیماری هاری است باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.

انتقال سگهای ولگرد به مرکزنگهداری بخش خصوصی

رئیس مرکز ۱۳۷ شهرداری تبریز می گوید: از چند سال قبل و با هماهنگی مسئولان شهری بخش خصوصی در تبریز متولی جمع آوری سگهای ولگرد در تبریز شده و اکیپ های این مرکز سگها را با اعلام مسئولان شهری ، گزارش شهروندان و مشاهدات عینی جمع آوری و به این موسسه منتقل نموده و عقیم سازی می شود.

جبرئیل اباذری ادامه می دهد: این حیوانات در مرکز نگهداری که بیش از ۳۰۰ سگ درآن نگهداری میشود با همکاری اداره کل دامپزشکی سالانه چند بار در مقابل بیماریهای مختلف از جمله هاری واکسینه میشود.

 وی بیان می کند: شهروندان در صورت مشاهده سگهای ولگرد بدون هرگونه مداخله ای تنها با تماس با سامانه ۱۳۷ می توانند از شر این حیوانات رها شوند و اکیپ های مربوطه در مدت کوتاهی با وسائل نقلیه مجهز و امکانات لازم در محل حاضر میشوند.

وی خاطر نشان می کند: سگهای ولگرد در حاشیه اتوبان کسایی ، شهرک اندیشه ، اتوبان پاسداران ، ساری زمین و شهرک های جدید الاحداث همچنین مخروبه های مرکز شهر بیشتر دیده می شود و ازشهروندان درخواست میشود بیشتر مراقب کودکان خود باشند.

واکسیناسیون سالانه ۱۷ هزار قلاده سگ در آذربایجان شرقی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی به واسطه وجود دامداریهای متعدد همچنین کارگاه های کوچک و متوسطی که از سگها به عنوان نگهبان استفاده می کنند مستعد بیماریهایی مانند هاری است می گوید: در استان ۴۴ کانون بیماری هاری شناسایی شده و دامپزشکی استان ماموریت بزرگی دراین زمینه بر عهده دارد.

امیر حسین بهداد ادامه می دهد: سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار سگ در استان واکسینه می شود و سال گذشته بیش از ۱۷ هزار قلاده گ در استان واکسینه شده اند که این آمار در دو ماهه اول سال حدود ۱۵۰۰قلاده بوده و در ماه های آتی بیشتر هم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال  که ورود سگهای وحشی به گله های دامی تا چه حد در استان کنترل میشود می گوید: در این زمینه هشدارهای لازم به دامداران داده میشود تا حیوانات را در محل های بدون حصار رها نکنند علاوه بر این بخش آموزش  این اداره کل هم در این زمینه فعال است و گام مهمتر اینکه چوپانان حتما برای دریافت واکسن رایگان هاری مراجعه کنند.

وی تاکید می کند: دامپزشکی استان آماده است تا در صورت اعلام صاحبان گله های گوسفندان یا افرادی که تعدادی سگ نگهداری می کنند این حیوانات را در محل و بدون هزینه واکسینه کند.

مدیر کل دامپزشکی استان  عنوان می کند: در تبریز در محل اداره کل در خیابان دامپزشکی و ولیعصر واکسیناسیون انجام  می شود و افرادی که به صورت اهلی هم اقدام به نگهداری حیواناتی مانند سگ یا گربه و سنجاب می کنند باید به صورت مستمر و سالانه واکسنهای مربوطه را دریافت کنند و صرف تمیز بودن ظاهری حیوان نشانه سالم بودن آن نیست.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.