امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1370
  پرینتخانه » ایران, سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 06 می 2021 - 13:27 | 1112 بازدید | ارسال توسط :

رازهای دریاچه ارومیه دفن می شوند؟

نفسهای آخر بزرگترین دریاچه شور جهان رازهای مختلف این دریاچه را هم باخود به کام مرگ می کشاند «دریاچه ای که برای شنا کردن در آن نیازی به یادگیری فوت و فن های شنا کردن نیست و هیچ کس در آن غرق نمیشود»، این نخستین ویژگی جذاب شور ترین دریاچه جهان است ، جایی که […]

نفسهای آخر بزرگترین دریاچه شور جهان رازهای مختلف این دریاچه را هم باخود به کام مرگ می کشاند

«دریاچه ای که برای شنا کردن در آن نیازی به یادگیری فوت و فن های شنا کردن نیست و هیچ کس در آن غرق نمیشود»، این نخستین ویژگی جذاب شور ترین دریاچه جهان است ، جایی که کافی است روی آب درازکشید و ساعتها روی آب ماند. این دریاچه هزاران سال است که در عمیقترین نقطه آذربایجان شکل گرفته و آبهایی که از کوه های اطراف جاری می شود در نهایت به این وشوره زا می رسد.

شاید باور اینکه روزی کشتی های خودرو بر، سینه دریاچه را می شکافتند و خودروهای باری و سواری را بین تبریز و ارومیه جابجا می کردند ، کمی سخت باشد اما واقعیت این است که دریاچه ارومیه اولین قربانی جنگ آب و کمبود منابع آبی شمالغرب کشور است و هرچند بارشهای سالهای ۹۲ تا ۹۵ موجب افزایش نسبی سطح آب شد اما به علت نبود زیر ساختهای لازم  تامین آب این دریاچه هر روز کمتر و کمتر میشود به نحوی که بنابر اعلام سازمان محیط زیست۹۰ درصد دریاچه از بین رفته است.

امااین تمام داستان واسرار دریاچه ارومیه نیست، داستانهایی که در مورد این دریاچه گفته میشود آنقدر برای محققان زیست شناسی حتی سرمایه گذاران  معدنی جذاب بوده که اکنون تیمی از کشور آمریکا قصد انجام تحقیقات گسترده در مورد این دریاچه را با همکاری کارشناسان ایرانی دارند و تمام یافته های ۴۰ سال اخیر در مورد این دریاچه در بوته بررسی قرار گرفته است.

گفته میشود نمکهای این دریاچه خاصیت درمانی ویژه ای دارند یا در کف این دریاچه سنگهایی وجود دارد که از طلا هم با ارزش تر است.

شوری فوق العاده این دریاچه مانع از زیست جانداران دریایی نشده و شاید خیلی ها ندانند که در این دریاچه یک اکوسیستم کم نظیر دریایی و چرخه زندگی کاملی حاکم است که موجب مهاجرت فلامینگو ها میشود. در کنار دریاچه گونه های جانوری زندگی می کنند که حیات همه این جانوران با نابودی دریاچه به مرگ منتهی میشود.

کشت زعفران و پسته و صدها نوع گیاه دارویی منحصر به فرد همچنین برداشت بزرگترین و آب دارترین هلوهای جهان در چند صدمتری دریاچه ارومیه شاید از اسراردیگر این دریاچه باشد که با وجود کمبود آب در این منطقه هنوزبا کیفیت ترین زعفران منطقه و هلوهای نیم کیلویی دراطراف دریاچه به دست می آید که اغلب این محصولات منحصر به فرد به شیخ نشین های خلیج فارس یا مرکز نشینان می رسد و به گفته باغداران محلی، این هلوها به بازار ارومیه و تبریز هم نمی رسد.

کاهش ۵۷۹ کیلومترمربعی وسعت دریاچه ارومیه

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه  حجم آب موجود در نگین آبی آذربایجان پنج میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب است، می گوید: تراز دریاچه ۱۲۷۱٫۴۲ متر است که در مقایسه با مشابه سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد چون در سال گذشته تراز ۱۲۷۱٫۸۰ متر را به نام خود ثبت کرده بود.

فرهاد سرخوش از  کاهش ۵۷۹ کیلومترمربعی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر می دهد و با یادآوری اینکه با گرمتر شدن هوا این وسعت کمتر هم خواهد شد، بیان می کند: هم اکنون  حجم آب موجود دریاچه فقط پنج میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب است.

سدهای بسته شده به روی دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم می گوید: متاسفانه طی سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ دریچه سدها را به روی ارومیه بسته  شده و اجازه نداده‌اند آبی به دریاچه برسد.

 

مسعود تجریشی یادآور میشود: باوجود قوانین مشخص و توافقات صورت گرفته  در سال جاری  تمام سدها به روی دریاچه  بسته‌  شده و اجازه نداده‌اند که آب به دریاچه ارومیه برسد.

به گفته وی حق‌آبه دریاچه ارومیه طی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۶۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که از این میزان تنها حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه پرداخت شده است.

احداث دو سد جدید در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

منابع آبی دریاچه ارومیه هر روز بیشتر ازگذشته محدود می شود و در تازه ترین خبر فرماندار خوی از احداث دو سد در دشت های این شهرستان خبر می دهد.

«حسین عباسی» می‌افزاید: مطالعات ایجاد سد بر روی دو رودخانه  قطور و علا به تصویب رسیده و اعتبار آن نیز تخصیص یافته است و در آینده نزدیک شاهد ساخت و بهره‌برداری از این ۲ سد خواهیم بود.

روزهای تیره تر پیش روی دریاچه ارومیه

عدم هماهنگی مسئولان برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه و اولویت دادن نیازهای کشاورزی و تامین آب مورد نیاز نیروگاه ها و صنایع بر حیات دریاچه ارومیه موجب میشود که با گرمتر شدن هوا و افزایش تبخیر آب شرایط سخت تری برای دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۰ پیش رو باشد.

 

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.