امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 362
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 12 ژوئن 2019 - 12:06 | 1085 بازدید | ارسال توسط :

شهری در محاصره زباله و فاضلاب رودخانه

در جاهای مختلفی از اوجان چای که از مرکز شهر می گذرد می توان رد پای زباله های شهری را هم دید که با وجود جمع آوری توسط پاکبان ها هنوز دیده میشود
شهری در محاصره زباله و فاضلاب رودخانه

در روزهایی که منتهی به گرمترین روزهای سال است از هر طرفی که وارد بستان آباد شوی در کنار بوی خوب فطیرهای تازه پخته شده در گوشه گوشه این شهر بوهای آزار دهنده ای حس خوب عطر فطیرهای کم نظیر بستان آباد را از بین می برد. بویی که از بستر رودخانه اوجان چایی همچنین مرکز دفع زباله در مجاورت بستان آباد به مشام میرسد و علاوه بر بوی نامطبوع می تواند عاملی برای بیماری هم محسوب شود.شیرآبه های این مرکز دفع زباله هم آبهای زیرزمینی را تهدید می کند. در جاهای مختلفی از اوجان چای که از مرکز شهر می گذرد می توان رد پای زباله های شهری را هم دید که با وجود جمع آوری توسط پاکبان ها هنوز دیده میشود و علت آنهم انداختن روزانه زباله توسط برخی شهروندان یا انتقال زباله از بالا دست رودخانه است. زباله هایی که توسط  گردشگران طبیعت روانه رود میشود و در داخل شهر بستان آباد در میان موانع رودخانه گیر کرده و منشا بیماری و بوی بد است.

تردد وعده ها برای ساماندهی اوجان چای و مرکز دفع زباله

جدی ترین اقدامات در مورد ساماندهی اوجان چای و انتقال مرکز دفع زباله بستان را می توان از حدود ۱۰ سال قبل رد یابی کرد ، فرماندار و نماینده وقت مردم بستان آباد همچنین شهردار و اعضای شورای شهر در جلسات مختلفی بر ضرورت حل این مشکلات تاکید کردند و با توجه به بحران کم آبی و خشک شدن بخشی از بستر رودخانه ریشه حل مشکل اوجان چای به آب منطقه ای در تبریز رسید. آب منطقه ای هم در آن زمان وعده رها سازی آب به بستررودخانه را داد تا بلکه قدرت آب بتواند زباله ها را از این رودخانه جمع کرده و بوی نامطبوع حداقل از طرف اوجان چای از مرکز شهر رخت ببندد. اما این رها رسازی آب نه توسط آب منطقه ای بلکه به مدد بارش های سیل آسا در اوخر سال جاری و ابتدای سال جاری محقق شد اما مشکل اوجان چای حل نشده ومشکل وقوع سیلاب  هم به آن اضافه شده است.

از سوی دیگر الیاس گل محمد زاده فرماندار وقت بستان آباد نیز در آن مقطع در جلسه شورای اداری این شهر یک ماه فرصت داده بود تا فکری به حال مرکز دفع زباله ای که کمتراز یک کیلومتر با منطقه مسکونی بستان آباد فاصله داشت شود اما این فرصت یک ماهه با تغییر فرمانداران و شهرداران تا کنون محقق نشده و شهروندان با مشکل دفع زباله روزانه که به گفته مسئولان روزانه تا چند صدتن می رسد مواجه هستند.

در سالهای اخیر هم پای ثابت شعار کاندیداهای مجلس و شورای شهر و برنامه های شهرداران حل مشکل این مرکز دفع زباله بوده و در یکی دو سال اخیر وحدتی نماینده مردم بستان آباد درمجلس شورای اسلامی نیز از ضرورت حل مشکل این مرکز و رودخانه اوجان چای گفته است  اما شهروندان بستان آبادی نتایج عملی در این زمینه مشاهده نمی کنند و در این میان پیمانکاران حمل زباله هم با توجه به فاصله کم این مرکز با منطقه مسکونی بستان آباد راضی تر از همه به انتقال زباله های شهر به چند صدمتری محل جمع آوری مشغول هستند.

مشکلات مرکز دفع زباله بستان آباد

کارشناس محیط زیست میگوید:مرکز دفع زباله  فعلی در بالا دست بستان آباد در نظر گرفته شده که از نظر استانداردهای زیست محیطی دارای ایرادهای فراوان بوده و متاسفانه هر روز هم بر حجم زباله های انباشته شده در این محل هم افزوده میشود.

ناصر همت جو ادامه می دهد: کیسه های پلاستیکی حاوی زباله ، زباله های سبک همچنین بوی نامطبوع توسط باد به مناطق مسکونی بستان آباد و زمین های کشاورزی اطراف می رسد و کیسه های زباله علاوه بر مختل کردن زندگی طبیعی شهروندان به زمین های کشاورزی هم صدمه زده و کاهش بهره وری زمین را موجب میشود.

 وی تاکید می کند: البته این تمام ماجرا نیست بلکه شیرابه های این زباله ها هم  به تدریج وارد آبهای زیر زمینی این منطقه میشود که بسیار خطرناک بوده و با نمونه برداری از آبهای زیر زمینی اطراف و رودخانه های این منطقه می توان درصد فلزات سنگین وارد شده به آب را اثبات کرد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به ارزش افزوده زباله به عنوان طلای سیاه بیان می کند: چند سال قبل مرکز بازیابی زباله در تبریز راه اندازی شده وبنا بر اعلام مدیر کل وقت محیط زیست استان  قرار بود این مرکز دربستان آباد هم راه اندازی شود و اگر چنین مرکزی راه اندازی شود امکان بازیافت ۵۰ تا ۷۰ درصد زباله ها وجود دارد که می تواند تا زمان پیدا شدن محل جدید دفع زباله از افزایش دپوی زباله جلوگیری کند.

ورود شهرداری برای حل مشکلات اوجان چای و مرکز دفع زباله

اولین شهردارزن بستان آباد با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی  از مرکز دفع زباله و رودخانه اوجان چای همچنین افزوده شدن خطر وقوع سیلاب  این رودخانه میگوید: یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر به عنوان یک موضوع بحرانی به آن ورود شده ساماندهی بستررودخانه و لایروبی آن بوده است که در منطقه ای به وسعت ۱۶ هزارمتر مربع و در عرض ۱۶۰ متر دربستر رودخانه در حال انجام است.

شیفته بدر آذر ادامه می دهد: این اقدام دو نتیجه ملموس برای شهر داشته و علاوه بر رفع موانع موجود دربستررودخانه و عریض کردن آن زباله هایی که چندین سال دربستررودخانه باقی مانده بودند نیز جمع آوری شده اند و البته این لایروبی درمرکز شهر و مسیرهای منتهی به شهر هم انجام میشود.

وی خاطر نشان می کند: بوی بدی که از فاضلاب داخل رودخانه درمرکز شهر به مشام می رسد با اتمام این عملیات و انتقال زباله ها و لجن های موجود تا حد زیادی برطرف میشود.

شهردار بستان آّباد موضوع مرکز دفع زباله در این شهر را جدی و در عین حال دارای پیچیدگیهای خاص خود دانسته و عنوان می کند: پیدا کردن محلی مناسب برای دفع زباله آنهم به صورت دایمی و دارای استانداردهای لازم زمان بر بوده و شورای شهر و شهرداری به صورت کارشناسی به آن ورود پیدا کرده اند.

وی احداث مرکز بازیابی زباله را از ضروریات این شهر دانسته و تاکید می کند: به دنبال سرمایه گذاری مناسب برای اجرای این پروژه هستیم که می تواند علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی زمینه اشتغال جوانان را هم فراهم کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.