امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2003
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 05 نوامبر 2022 - 13:26 | 315 بازدید | ارسال توسط :

قانون نظام مهندسی نیازمند اصلاح است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی گفت: تا زمانی که تخلفات ساختمانی، جرم انگاری نشود، نمی‌توان جلوی آن را گرفت و نبود چنین شرایطی یک لطمه بزرگ به بدنه ساختمان‌ها وارد کرده و تخلف نیز در جای خود باقی می‌ماند. رضا دیزجی درنشست خبری، با اشاره به تعداد پرونده‌های ساختمانی ارجاعی به سازمان، اظهار […]

قانون نظام مهندسی نیازمند اصلاح است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی گفت: تا زمانی که تخلفات ساختمانی، جرم انگاری نشود، نمی‌توان جلوی آن را گرفت و نبود چنین شرایطی یک لطمه بزرگ به بدنه ساختمان‌ها وارد کرده و تخلف نیز در جای خود باقی می‌ماند.

رضا دیزجی درنشست خبری، با اشاره به تعداد پرونده‌های ساختمانی ارجاعی به سازمان، اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ تعداد پرونده‌ها بیشتر از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بود که دلیل این امر به مجوز نقشه‌ها و پیش پروانه‌های ارجاعی به سازمان برمی‌گردد و این تعداد تابعی از عملکرد شهرداری است‌. حدود ۱۰ هزار پرونده طی یک سال گذشته که ۲۴۰۰ مورد در تبریز بوده به سازمان ارچاع داده شده است. که تعداد این پرونده‌ها تنها در شهر تبریز طی سال ۹۹ نزدیک ۴۲۰۰ پرونده بود.

وی در خصوص وظایف نظام مهندسی در امر بررسی ایمنی ساختمان‌ها، اظهار کرد: ماده ۲۲ مقررات ملی ساختمان مربوط به تعمیر و نگهداری است. علی رغم این‌که پنج سال از تصویب آن می‌گذرد اما آیین نامه‌های مربوطه برای اجرای آن تدوین نشده است. وظیفه ماست که مقررات ملی را تسری دهیم اما آیین نامه‌ای ارائه نشده ولی برای این امر نامه‌ نگاری‌هایی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این قانون افزایش اشتغال بین مهندسان و ارتقای ایمنی و رفاه شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

دیزجی تاکید کرد: تمامی ساختمان‌هایی که پرونده آن‌ها به سازمان ارجاع داده نشده‌اند، ناایمن هستند. در برابر برخی ساختمان‌هایی که تخلف کرده و امکان بازبینی آن‌ها وجود ندارد و یا ساختمان‌هایی که مجوز ساخت دو طبقه گرفته و ۱۰ طبقه می‌سازد و به سازمان نمی‌آیند، تنها کار ما این است که گزارش بدهیم.

وی با تاکید بر این‌که قلنامه به عنوان سندی برای معامله نیست‌، افزود: بحث نظام کاردانی یک سیاست فرادستی است و گسترش آموزش عالی و افزایش دانشگاه‌ها و دانش آموختگان باعث شده تا تعداد کاردانان بسیار کاهش یابد و دانشجویان به مقاطع کارشناسی و دکتری برسند. در نتیجه خلاء وجود تکنسین و کاردان در بخش ساختمان احساس می‌شود.

وی با اشاره به زلزله خیز بودن منطقه آذربایجان شرقی، افزود: پس از وقوع زلزله منطقه ارسباران، مطالعاتی با دانشمندان ژاپنی انجام گرفت. مباحث لرزه‌ای ساختمان در این دیدارها مطرح شد. با پروفسور وادا، پدر علم لرزه‌ای ژاپن نیز ارتباط برقرار کردیم و وی از طریق شهر تبریز با دفتر تدوین ملی ساختمان در ارتباط هست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در حوزه ساخت و ساز و ایمنی ساختمان‌ها، فقط سازمان نظام مهندسی و یا شهرداری مسئولیت ندارد و سازمان‌های مربوطه دیگر مثل سازمان استاندارد و اداره کار نیز وظیفه دارند.

وی با بیان این‌که یکی از موضوعات مهم در عرصه ساخت و ساز اصولی بحث اقتصادی و حق الزحمه مهندسان بوده و برای تامین کیفیت ساختمان‌ها اهمیت دارد. تنظیم امور مجریان و حذف تقریبی صوری گری هم یکی از اقدامات بسیار مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوده که توانستیم این موضوع را تا حد اعلا به جلو ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه خدمات مهندسی در تبریز طی ۲۶ سال گذشته همواره در کمترین میزان نسبت به شهرهای دیگر کشور بود اما برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ این رقم را اصلاح و متناسب‌ با استان‌های هم تراز افزایش دادیم و به ۱۰ درصد بالاتر از نرخ شورای مرکزی رسیده است. تعرفه مهندسی در دنیا، ۱۰ درصد حق الزحمه هزینه‌های احداث است اما در کشور ما این رقم بسیار کمتر است.

بر اساس گفته‌ی دیزجی، اجرای قانون تراز منافع، انعقاد تفاهم نامه با بنیاد مسکن، شرکت آبفا، احیای قرارداد با شرکت شهرک‌های صنعتی، تدوین ساز و کاری برای اجرای صحیح تر کارها، رونمایی از کتاب اخلاق حرفه‌ای، افزایش اعطای تسهیلات با نرخ کم برای اعضای سازمان، ارائه تسهیلات رفاهی، احیای کمیسیون رفاهی، کارتابلی کردن اجرای نظارت، کنترل الکترونیکی نقشه‌ها در شهرستان‌ها و حذف کاغذ و … از جمله اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی طی یک سال گذشته بوده است.

وی با بیان این‌که قانون نظام مهندسی ساختمان مختص شرایط سال ۷۴ نوشته شده و بایستی برخی موارد آن اصلاح شود، گفت: مجلس و دولت برای این امر اقدام کرده و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این راستا جلساتی با نمایندگان مجلس و مسئولان استانی برگزار کرده است. احیای شورای انتظامی سازمان نیز محقق شده و در جهت اعتماد سازی به این شورا نیز تخلفات گزارش شده در کوتاه ترین زمان ممکن بررسی می‌شود.

دیزجی، با اشاره به احیای سامانه یکپارچه الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در روزهای آتی، گفت: ۹ دوره انتخابات هیات مدیره در سازمان برگزار شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.