امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3228
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 25 نوامبر 2023 - 10:52 | 84 بازدید | ارسال توسط :

عدم تناسب نيروي كار با نياز توليد در عصر حاضر

سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقي گفت: در عصر جديد ويژگي هايي از قبيل تنوع كسب و كار، تسلط سنجه هاي دانايي بر سنجه هاي عصر صنعتي و توسعه روزافزون فناوري مسير جديدي را در جوامع شكل داده كه يكي از نتايج آن عدم تناسب نيروي كار با نياز توليد است. به گزارش روابط […]

عدم تناسب نيروي كار با نياز توليد در عصر حاضر

سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقي گفت: در عصر جديد ويژگي هايي از قبيل تنوع كسب و كار، تسلط سنجه هاي دانايي بر سنجه هاي عصر صنعتي و توسعه روزافزون فناوري مسير جديدي را در جوامع شكل داده كه يكي از نتايج آن عدم تناسب نيروي كار با نياز توليد است.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي، حيدر فتح‌زاده با حضور در برنامه تراز شبكه سهند، اظهار كرد: در مراحل گذار از عصر سنگي كه مولفه آن نبرد آهنين انسان با سنگ و استفاده از ابزار سخت براي غلبه بر طبعيت و تداوم زندگي است، تا عصر فناوري كه هوش مصنوعي يكي از ابزار بشر به شمار مي رود، همواره دو متغير نيروي كار و توليد از چالش برانگيزترين بحث هاي تكاملي جوامع بوده است.

وي افزود: در گذشته تقسيم كار بر حول طبقه كارگر و كارفرما بوده و دستاورد نظام طبقاتي از بالا به پايين در نهايت تداوم نظام كارفرمايي و كارگري بوده است.

فتح‌زاده تصريح كرد: با انتقال جامعه از عصر سنگي و پارينه سنگي به جامعه صنعتي، تمام دستاورد هاي بشري با فناوري تلفيق و تركيب مي شود كه اين اتفاق نويد بخش از بين رفتن جامعه طبقاتي كارفرمايي و كارگري و شكل گيري نوعي جديدي از طبقه در بخش توليد تحت عنوان كاركن مستقل است.

وي ابراز داشت: در عصر فناوري ويژگي هايي از قبيل مشاركت افراد تحصيلكرده در بخش‌هاي مختلف، تنوع كسب و كار، تنوع نگاه، فكر و عمل متفاوت به پديده هاي طبيعي، تسلط سنجه هاي دانايي بر سنجه هاي عصر صنعتي، توسعه روز افزون فناوري و اشتراك گرايي كسب و كار در حيطه هاي وسيع، شكل گيري بنگاه هاي داد و ستد و … مسير جديدي را در جوامع شكل داده كه يكي از نتايج آن عدم تناسب نيروي كار با نياز توليد است.

اين مسوول خاطرنشان ساخت: توانمندي، ويژگي ها و خصلت هاي نيروي كار در گذشته با عصر حاضر بسيار متفاوت است و امروزه بهره گيري از فناوري و توسعه اشتراك گرايي، جهت گيري جامعه نيروي كار را به مسير متفاوت از آنچه ديروز بوده سوق مي‌دهد.

سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقي افزود: در واقع نوعي تاخر ابزاري و مديريتي در توليد رخ داده كه پيامد آن به ظاهر كمبود نيروي كار است.

فتح زاده تصريح كرد: بازسازي صنايع و متناسب سازي با توانمندي هاي نيروي كار، مهندسي مجدد ابزار توليد، تقويت اشتراك گرايي فرآيند تصيم سازي ها و تصميم گيري هاي مرتبط با توليد، مديريت، فروش و ارزش افزوده و در نهايت تكميل شكاف ذهني مبتني بر مكانيك گرايي در مديريت و تامين نيروي انساني مرتبط با ابزار مكانيكي گرايي و جهش به سمت بهره گيري سنجه هاي فناوري مي تواند به موضوع تكميل نيروي انساني مورد نياز پاسخ دهد.

وي اذعان داشت: در استان آذربايجان شرقي به دليل تنوع كسب و كار در حيطه هاي مختلف كشاورزي،  خدماتي و صنعتي تامين نيروي انساني مورد نياز كسب و كار يكي از چالش هاي توليد به شمار مي رود.

سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقي توضيح داد: هنوز بخش عظيمي از صنايع استان تناسب لازم با فناوري روز را ندارند و به جاي فناور بودن، يدي و دستي بودن و نياز به نيروي انساني غير متخصص را در اولويت قرار مي دهند.

وي با بيان اينكه بخشي عظيمي از نيروي انساني استان داراي سطح تحصيلي ليسانس و بالاتر بوده و بيش از ۹۲ درصد افراد گروه سني ۳۵-۱۵ساله با سواد هستند، اضافه كرد: نيروي انساني تمام سنجه هاي موثر در اشتغال را از بعد عقلانيت و حسابگري محاسبه و انتخاب كند؛ به عبارت ديگر مولفه هاي انتخاب تغيير يافته است.

فتح زاده گفت: از طرف ديگر تغيير ذائقه شغل هم چالش جديدي بوده و معمولا نيروي انساني امروز به جاي كارفرمايي و كارگري سمت و سوي كاركن مستقل را ترجيح مي دهد.

اين مسوول اعلام كرد: در نهايت اشتراك گرايي و سهيم شدن در تصميم سازي و تصميم گيري در مرحله مكانيكي مانده و موضوع مديريت منابع انساني، توانمند سازي نيروي كار و اصلاح فرآيندهاي توليد مبحثي هست كه در صنايع پرداخته نشده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.