امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 26 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۷ فروردین , ۱۴۰۳ - 17 رمضان 1445
شناسه خبر : 664
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 10 ژانویه 2021 - 9:27 | 1067 بازدید | ارسال توسط :

درصد بالای جرایم خشونت آمیز در آذربایجان شرقی از میانگین کشوری

چالش روز: سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی گفت: جرایم خشونت‌آمیز در این استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده وبرای کاهش آن نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم. حمد موقری یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه و دستگاه قضائی را موضوع خشونت دانست و افزود: بر اساس آمارهای ماهانه، عناوین مرتبط با […]

درصد بالای جرایم خشونت آمیز در آذربایجان شرقی از میانگین کشوری

چالش روز: سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی گفت: جرایم خشونت‌آمیز در این استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده وبرای کاهش آن نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم.
حمد موقری یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه و دستگاه قضائی را موضوع خشونت دانست و افزود: بر اساس آمارهای ماهانه، عناوین مرتبط با خشونت همچون خشونت‌های فیزیکی، لفظی، زبانی و اقتصادی جزو رتبه‌های اول تا سوم است که در این رابطه نهادهای حمایتی باید به افزایش تاب آوری اجتماعی کمک کنند چون برخوردهای قضائی تنها به میزان کمی در حوزه پیشگیری می‌تواند مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه سالانه از بین ۶ میلیون پرونده وارده به قوه قضائیه در کشور یک میلیون پرونده مرتبط با عناوین مرتبط با خشونت است، اظهار داشت: بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه در قانون وجود دارد که از این بین ۴ عنوان ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و تخریب پس از موضوعات مربوط با سرقت و مواد مخدر، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

موقری رفع خشونت از چهره جامعه را نیازمند برنامه ریزی های فرهنگی و پیشگیری‌های قضائی دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که عوامل متعددی در افزایش آمار جرایم مرتبط با خشونت در آذربایجان شرقی وجود دارد و در کنار دستگاه قضائی باید نهادهای فرهنگی نیز در خصوص بحث فرهنگ سازی ورود کنند.

وی اضافه کرد: جرایم مرتبط با خشونت اصولاً قابل گذشت هستند اما استثناهایی وجود دارد که برای نمونه بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان و منع خشونت علیه زنان در یکسری حالت‌ها غیرقابل گذشت هستند، به خصوص در مورد کودکان بر فرض مثال در مورد کودک آزاری که نیازی به طرح شکایت ندارد.

موقری با بیان اینکه اکثر جرایم مرتبط با موضوع خشونت تحت تأثیر تصمیمات آنی به وجود می‌آید، گفت: برای کنترل و پیشگیری از جرم باید علل و عوامل بروز خشونت و رفتارهای آنی شناسایی شده و راهکارهای لازم در این خصوص اندیشیده شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.