امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1373
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : 06 می 2021 - 13:31 | 982 بازدید | ارسال توسط :

قدمهای کند برای احیای جنگلهای سردشت زاگرس

علی رغم آتش سوزیهای گسترده در این جنگل ها روند احیا و غنی سازی جنگلی که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده کند است. به گزارش چالش روز ، آتش سوزیهای گسترده دو سال گذشته در جنگلها و مراتع سردشت که با ۱۲۰هزار هکتار جنگل و مرتع بیشترین جنگل های آذربایجان […]

علی رغم آتش سوزیهای گسترده در این جنگل ها روند احیا و غنی سازی جنگلی که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده کند است.

به گزارش چالش روز ، آتش سوزیهای گسترده دو سال گذشته در جنگلها و مراتع سردشت که با ۱۲۰هزار هکتار جنگل و مرتع بیشترین جنگل های آذربایجان غربی را دارد، علاقه مندان به محیط زیست را نگران کرده است.در سال ۹۸، هفت مورد آتش سوزی دراین جنگلها ثبت شد و در سال ۹۹ نیز چندین باراین جنگل آتش گرفت و در یکی از مهمترین موارد درمرداد ماه این جنگل طعمه حریق شد.

علی رغم آتش سوزیهای گسترده در این جنگل ها روند احیا و غنی سازی جنگلی که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی و توانایی های اکوتوریستی  اهمیت زیادی دارد به کندی صورت می گیرد.

درختانی که در این جنگلها دچار حریق شده اند،شامل بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی است  و مسئولان منابع طبیعی چند سالی است که با همکاری پیمانکاران بخش خصوصی می کوشند حداقل بخشی ازاین جنگلها را احیاء کنند اما آنچه در برنامه احیاء وجود دارد تنها ۲ هزار هکتار است که آنهم در مدت چند سال و در یک افق بلند مدت صورت می گیرد.

چند روز قبل  عملیات احیا و توسعه این جنگلها  آغاز شده و رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت در همین زمینه می گوید:  عملیات احیا و توسعه ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان در قالب طرح های نهالکاری، بذرکاری و عملیات مراقبتی و بهداشتی اجرا میشود.

به گفته «ابراهیم رحمانی» این جنگلها از نظر ذخایر ژنتیکی ، مصارف درمانی و ارزش های زندگی حیاتی است و بر همین اساس مراقبت از این جنگلها در الویت قرار دارد.

وی عملیات احیا راشامل چهار بخش دانسته و بیان می‌کند: نهالکاری، بذرکاری، عملیات نگهداری و مراقبتی و پرورشی و بهداشتی  انجام می شود و تاکنون ۷۵ درصد برنامه مد نظر عملیاتی شده است.

وی ابراز امیدواری می‌کند که امسال هم ۲۵ درصد باقی مانده شامل ۵۰۰ هکتار هم احیاء شود ، برنامه ای که نیازمند کاشت حداقل ۲۰ هزار نهال و صرف ۲۵ میلیارد ریال اعتبار خواهد بود.

لزوم اقدام زیر ساختی برای احیاء جنگلهای  سردشت

کارشناس ارشد جنگلداری دانشگاه ارومیه با بیان اینکه جنگلهای سردشت زاگرس جزو جنگلهای آسیب پذیر کشور هستند می گوید: برای مقابله با تخریب و آتش سوزی جنگل باید ابتدا نقشه خطر جنگلی را تهیه کرد که بر اساس این نقشه باید  نکات کلیدی مانند ارتفاع جنگل از سطح دریا، فاصله جنگل از جاده ، تعداد و فاصله ایستگاه های آتش نشانی و امدادی تهیه شود.

«حسین زمانی »خاطر نشان می‌کند: متاسفانه جنگلهای سردشت در تمامی این مولفه ها وضعیت خوبی ندارد و کاملا در خطر آتش سوزی قراردارد چنانچه در سالهای گذشته این جنگل چندین بار آتش گرفته ومدیران منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان هم بارها نسبت به این موضوع هشدار داده اند.

وی بر لزوم اقدام زیر ساختی برای مقابله با تخریب  جنگل سردشت تاکید کرده و عنوان می‌کند: متاسفانه نقش عامل انسانی در وقوع آتش سوزی و تخریب این جنگلها زیاد بوده و تامین زیر ساخت حفاظت انسانی ازاین منطقه حداقل کار ممکن در کوتاه مدت است.

استمداد از مردم

«بهار نظری از پیمانکاران اجرای طرح احیاء جنگل سردشت با بیان اینکه عملیات احیاء بدون همکاری مردم ممکن نخواهد بود می گوید: نهال کاری در ارتفاعات با زحمت زیاد صورت می‌گیرد و برای رشد درخت چندین سال زمان نیازاست.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه کوهنوردان و شهروندانی که برای تفریح به این جنگلها می‌آیند خیلی راحت این منابع را نابود می‌کنند و اگر می‌خواهیم از این منطقه استفاده کنیم همه باید همکاری کنند.

 

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.