سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: در عصر جدید ویژگی هایی از قبیل تنوع کسب و کار، تسلط سنجه های دانایی بر سنجه های عصر صنعتی و توسعه روزافزون فناوری مسیر جدیدی را در جوامع شکل داده که یکی از نتایج آن عدم تناسب نیروی کار با نیاز تولید است.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، حیدر فتح‌زاده با حضور در برنامه تراز شبکه سهند، اظهار کرد: در مراحل گذار از عصر سنگی که مولفه آن نبرد آهنین انسان با سنگ و استفاده از ابزار سخت برای غلبه بر طبعیت و تداوم زندگی است، تا عصر فناوری که هوش مصنوعی یکی از ابزار بشر به شمار می رود، همواره دو متغیر نیروی کار و تولید از چالش برانگیزترین بحث های تکاملی جوامع بوده است.

وی افزود: در گذشته تقسیم کار بر حول طبقه کارگر و کارفرما بوده و دستاورد نظام طبقاتی از بالا به پایین در نهایت تداوم نظام کارفرمایی و کارگری بوده است.

فتح‌زاده تصریح کرد: با انتقال جامعه از عصر سنگی و پارینه سنگی به جامعه صنعتی، تمام دستاورد های بشری با فناوری تلفیق و ترکیب می شود که این اتفاق نوید بخش از بین رفتن جامعه طبقاتی کارفرمایی و کارگری و شکل گیری نوعی جدیدی از طبقه در بخش تولید تحت عنوان کارکن مستقل است.

وی ابراز داشت: در عصر فناوری ویژگی هایی از قبیل مشارکت افراد تحصیلکرده در بخش‌های مختلف، تنوع کسب و کار، تنوع نگاه، فکر و عمل متفاوت به پدیده های طبیعی، تسلط سنجه های دانایی بر سنجه های عصر صنعتی، توسعه روز افزون فناوری و اشتراک گرایی کسب و کار در حیطه های وسیع، شکل گیری بنگاه های داد و ستد و … مسیر جدیدی را در جوامع شکل داده که یکی از نتایج آن عدم تناسب نیروی کار با نیاز تولید است.

این مسوول خاطرنشان ساخت: توانمندی، ویژگی ها و خصلت های نیروی کار در گذشته با عصر حاضر بسیار متفاوت است و امروزه بهره گیری از فناوری و توسعه اشتراک گرایی، جهت گیری جامعه نیروی کار را به مسیر متفاوت از آنچه دیروز بوده سوق می‌دهد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی افزود: در واقع نوعی تاخر ابزاری و مدیریتی در تولید رخ داده که پیامد آن به ظاهر کمبود نیروی کار است.

فتح زاده تصریح کرد: بازسازی صنایع و متناسب سازی با توانمندی های نیروی کار، مهندسی مجدد ابزار تولید، تقویت اشتراک گرایی فرآیند تصیم سازی ها و تصمیم گیری های مرتبط با تولید، مدیریت، فروش و ارزش افزوده و در نهایت تکمیل شکاف ذهنی مبتنی بر مکانیک گرایی در مدیریت و تامین نیروی انسانی مرتبط با ابزار مکانیکی گرایی و جهش به سمت بهره گیری سنجه های فناوری می تواند به موضوع تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز پاسخ دهد.

وی اذعان داشت: در استان آذربایجان شرقی به دلیل تنوع کسب و کار در حیطه های مختلف کشاورزی،  خدماتی و صنعتی تامین نیروی انسانی مورد نیاز کسب و کار یکی از چالش های تولید به شمار می رود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی توضیح داد: هنوز بخش عظیمی از صنایع استان تناسب لازم با فناوری روز را ندارند و به جای فناور بودن، یدی و دستی بودن و نیاز به نیروی انسانی غیر متخصص را در اولویت قرار می دهند.

وی با بیان اینکه بخشی عظیمی از نیروی انسانی استان دارای سطح تحصیلی لیسانس و بالاتر بوده و بیش از ۹۲ درصد افراد گروه سنی ۳۵-۱۵ساله با سواد هستند، اضافه کرد: نیروی انسانی تمام سنجه های موثر در اشتغال را از بعد عقلانیت و حسابگری محاسبه و انتخاب کند؛ به عبارت دیگر مولفه های انتخاب تغییر یافته است.

فتح زاده گفت: از طرف دیگر تغییر ذائقه شغل هم چالش جدیدی بوده و معمولا نیروی انسانی امروز به جای کارفرمایی و کارگری سمت و سوی کارکن مستقل را ترجیح می دهد.

این مسوول اعلام کرد: در نهایت اشتراک گرایی و سهیم شدن در تصمیم سازی و تصمیم گیری در مرحله مکانیکی مانده و موضوع مدیریت منابع انسانی، توانمند سازی نیروی کار و اصلاح فرآیندهای تولید مبحثی هست که در صنایع پرداخته نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *