امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 27 March , 2024
امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 18 رمضان 1445
شناسه خبر : 1065
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 17 مارس 2021 - 9:47 | 1045 بازدید | ارسال توسط :

چرایی خشونت فزاینده در چهارشنبه سوری امسال

چهارشنبه سوری امسال نزدیک به ۲ هزار کشته و زخمی به جای گذاشت و آماری تکان دهنده ثبت شد. سید مرتضی احمدپور – روزنامه نگار سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مصدومیت ۱۸۹۴ و جانباختن ۹ تن در چهارشنبه سوری امسال خبر داد . این در حالی است که در روزهای گذشته نیز تعداد قابل توجهی […]

چهارشنبه سوری امسال نزدیک به ۲ هزار کشته و زخمی به جای گذاشت و آماری تکان دهنده ثبت شد.
سید مرتضی احمدپور – روزنامه نگار
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مصدومیت ۱۸۹۴ و جانباختن ۹ تن در چهارشنبه سوری امسال خبر داد . این در حالی است که در روزهای گذشته نیز تعداد قابل توجهی بر اثر حوادث ناشی از نگهداری و استفاده از ترقه جان باخته بودند.در واقع حدود ۲ هزار نفر در این حوادث کشته یا زخمی شده اند آماری تکان دهنده که بیش از هر چیز نشانگر خشونت فزاینده اجتماعی است.
اما نکته جالب اینجاست که شب گذشته اغلب خیابانهای کلان شهری مانند تبریز خلوت بودند و در محلات معدودی از مناطق پائین شهری از جمله طالقانی و مارالان و حیدر آباد ، ملا زینال و محلات حاشیه شهر در مقابل خانه ها آتش افروخته شده بود و البته صدای ترقه هم کم و بیش به گوش می رسید.
اما در مناطق معدودی از شهر ترقه های دست ساز با قدرت تخریبی و صدای گوش خراش منفجر میشدند. عدم حضور چشمگیر پلیس در محلات حاشیه ای و حادثه خیز همچنین عدم حضور آتش نشانی و نیروهای امدادی نشان از بی تفاوتی عمدی به این حوادث داشت.
اما این اتفاقات نشان از خشونت فزاینده و پنهان اجتماعی به ویژه در میان قشر جوان دارد، خشونتی که بیش از همه دامن قشر متوسط و پائین جامعه را می گیرد و پدیده ای نامبارک محسوب میشود به اعتقاد کارشناسان جامعه شناسی رفتارهایی از این قبیل نه با هدف گرامیداشت ایامی مانند چهارشنبه آخر سال است بلکه بازخورد خشم های فروخورده جامعه است که نیاز به تحلیل های عمیق و گسترده و ارائه راهکارهای پیشگیرانه از حوادث تلخ تر است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.