امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 336
  پرینتخانه » استان ها, سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2019 - 13:16 | 1087 بازدید | ارسال توسط :

جمعیت رو به رشد سالمند آذربایجان شرقی و خلاء امکانات

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز: معماری شهری در تبریز در سالهای اخیر به سمت شهر دوستدار سالمند حرکت کرده است. هفت سال پیش برای اولین بار همایش یک روزه سالمندان و زندگی شهری در تبریز برگزار شد در این همایش ایده اولیه شکل گیری شهرهای دوستدار سالمند در تبریز و شهرهای دیگر استان شکل […]

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز: معماری شهری در تبریز در سالهای اخیر به سمت شهر دوستدار سالمند حرکت کرده است.

هفت سال پیش برای اولین بار همایش یک روزه سالمندان و زندگی شهری در تبریز برگزار شد در این همایش ایده اولیه شکل گیری شهرهای دوستدار سالمند در تبریز و شهرهای دیگر استان شکل گرفت و به دنبال آن تفاهم نامه هایی میان مسئولان شهری و بهزیستی استان و دیگر دستگاه های مرتبط با خدمات دهی به سالمندان شکل گرفت. اما در سالهای اخیر تحقق شهر دوستدار سالمند چندان منطبق با امکانات و واقعیت های موجود نبود در حالی که شهروندان پا بن سن گذاشته در آروزی رسیدن به امکانات عادلانه درمانی و خدماتی مانند دیگر شهروندان بودند برخی اعضای شورای شهر از ایده های آرمانی تشکیل باغچه های سرگرمی مانند کشورهای اروپایی سخن می گفتند. اکنون پس از گذشت ۷ سال از طرح ایده شهر دوستدار سالمند به نظر می رسد فاصله میان ایده آلها و واقعیت های موجود کمتر شده و مسئولان از فراهم کردن امکانات اولیه برای زندگی راحتر برای سالمندان و لزوم همکاری همه دستگاه ها سخن می گویند.

افزایش جمعیت سالمندی در استان

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی می گوید: افزایش جمعیت سالمندی نه تنها در استان بلکه در کشوررخ می دهد و در این میان با توجه به افزایش میزان امید به زندگی جمعیت سالمندی هم در استان رو به افزایش بوده و در حال حاضر بیش از ۱۱ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل میدهند.

احد جودی با بیان اینکه آمار ارائه شده از سوی ثبت احوال می تواند چشم انداز مناسبی برای برنامه ریزان اجتماعی و شهری باشد،  ادامه می دهد: میزان فوتی های استان  حدود ۳ درصد کاهش را نشان می دهد و این مورد درطولانی مدت نیاز به برنامه ریزی بیشتر و دقیق تر در حوزه مدیریت شهری و توزیع مناسب امکانات را دارد.

وی خاطر نشان می کند:  ما به  طور شفاف آمار جمعیتی را به مسئولان ارائه می دهیم و با این روند باید در سالهای اتی برای جمعیت سالمندی برنامه ریزی کنیم واگر نتوانیم برای این جمعیت رو به رشد سالمندی برنامه مناسبی داشته باشیم با مشکلاتی در توزیع امکانات مناسب هم روبرو خواهیم بود.

دوستدار سالمندی در حد شعار

مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه تحقق شهر دوستدار سالم نیازمند توزیع امکانات مناسب برای آنان است می گوید: در حالی که جمعیت سالمندی در استان به نیم میلیون نفر نزدیکتر شده و جزو استانهای بیشترین تعداد سالمند در کشور هستیم اما متاسفانه هنوز در برخی مراکز دولتی و غیر دولتی استان  کانونهای سالمندی وجود ندارد و شهر دوستدار سالمند برای برخی مسئولان در حد شعار باقی مانده است.

محسن ارشد زاده با اشاره به توافقات صورت گرفته در سالهای گذشته در مورد ارتقای شاخصهای سالمندی در تبریز بیان می کند :در حالی که دستگاه های مختلف خدمات رسان برای این منظور تعهداتی بر عهده گرفته بودند اما میزان تحقق شهر دوستدار سالمند در تبریز بسیار کمتر بوده و در شهرهای دیگر استان این وضعیت بدتر نیز هست.

وی خاطر نشان می کند: با وجود تاکیدات زیاد در سالهای اخیر کمیته ویژه ای برای امور فرهنگی و پژوهش در مورد سالمندان شکل نگرفته بود و در روزهای اخیر اولین جلسه این کمیته شکل گرفته و درخواست ما از مسئولان ذیربط حضورجدی تر در این کمیته و ارائه برنامه های دوستدار سالمندی است.

وی یادآورمیشود:از شهرداری تبریز وشورای شهر می خواهیم تا لایحه تبریز دوستدار سالمند هرچه سریعتر تصویب و بودجه لازم برای آن در نظر گرفته شود تا کارهای اجرایی هرچه سریعتر انجام شود و سالمندانی که از نعمت سلامت برخوردار هستند تنها به علت نبود امکانات از تردد در شهر محروم نمانند.

نشاط بخشی به جامعه سالمندی تبریز

مدیر کل سلامت شهرداری تبریز با بیان اینکه حوزه سلامت  شهرداری تبریز در سالهای اخیر برنامه های متنوعی در حوزه سالمندی انجام داده است بیان می کند : در کنار اقداماتی چون غربالگری سلامت ، توجه به ورزش سالمندان و نشاط بخشی به جامعه سالمندی ارتقای امید به زندگی سالم هم در این جمعیت صورت گرفته است.

محمد حسین حسن زاده ادامه می دهد: یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت سالمندان حساس سازی عمومی نسبت به این موضوع است که جمعیت سالمندی در تبریز در حال افزایش بوده و باید مسئولان در کنار شهروندان و خانواده ها به موضوع سالمندی توجه کنند.

وی خاطر نشان می کند: شهرداری تبریز اقدامات زیادی انجام داده اما این اقدامات باید با همکاری دستگاه ها و بخشهای دیگر تکمیل شود تا نتیجه دهی مطلوبتری داشته باشد و در حال حاضر در پارکهای تبریز برنامه های مناسبی برای سالمندان برگزار میشود که همراهی دستگاه های دیگر میتواند این برنامه ها را ثمر بخشی بیشتری دهد.

حرکت تبریز به سمت شهر دوستدار سالمند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریزبا بیان اینکه در مدت یک دهه اخیر اتفاقات خوبی در حوزه توجه به سالمندان صورت گرفته است می گوید: یکی از این اتفاقات مهم در کنار ارائه کارتهای منزلت سالمندی و ارائه خدمات درمانی توجه به زیر ساختهای شهری متناسب با زندگی سالمندی است.

محمد عزتی ادامه می دهد: اصلاح پیاده روها برای حرکت آسان سالمندان ، توجه به مبلمان پارکها ، توسعه پله های برقی و آسانسور در تبریز که در مقایسه با گذشته رشد چند برابری را نشان می دهد همچنین ایجاد رمپ های مخصوص حرکت ویلچر و حذف پله در معابر از اقدامات شهری است.

وی خاطر نشان می کند: ایجاد شهر دوستدار سالمند سرمایه گذاری کلانی طلب نمی کند و نیاز به ایده هایی دارد که این زندگی را راحتر می کند و با توجه به توسعه حمل و نقل درون شهری و معماری متناسب با سالمندی در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی امکان تردد سالمندان در محیط شهری تبریز نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده است.

معاون شهردار تبریز با بیان اینکه سالمندان جزو گروه های حساس در شرایط آلودگی هوا و مشکلات شهر نشینی هستند ادامه می دهد: یکی از اولویت های مهم شهرداری تبریز فراهم کردن امکان استفاده طولانی مدت تر سالمندان از فضای سبزو پارکهای موجود در شهر است و بر همین اساس بخشی از فضا سازی پارکها برای استفاده سالمندان مهیا شده که از آن جمله می توان به میزهای شطرنج ، وسایل ورزشی سبک همچنین نیمکت های مناسب تربرای سالمندان اشاره کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.