امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 2423
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 19 مارس 2023 - 12:35 | 177 بازدید | ارسال توسط :

احتمال سرمازدگی محصولات باغی و سردرختی در روزهای آغازین سال در آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بنابر پیش بینی و هشدارهای صادر شده اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، کشاورزان باید در روزهای ابتدایی سال جدید به ویژه روزهای یکم الی ۵ فروردین ماه برای مقابله با سرمای دیررس بهاره آماده شوند.   اکبر کرامتی، در جلسه بررسی سرمای دیررس بهاره، احتمال […]

احتمال سرمازدگی محصولات باغی و سردرختی در روزهای آغازین سال در آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بنابر پیش بینی و هشدارهای صادر شده اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، کشاورزان باید در روزهای ابتدایی سال جدید به ویژه روزهای یکم الی ۵ فروردین ماه برای مقابله با سرمای دیررس بهاره آماده شوند.

 

احتمال سرمازدگی محصولات باغی و سردرختی در روزهای آغازین سال در آذربایجان شرقی

اکبر کرامتی، در جلسه بررسی سرمای دیررس بهاره، احتمال برودت هوا در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ویژه روزهای یکم الی ۵ اسفند را متصور دانست و با اشاره به لزوم آمادگی کشاورزان، باغداران و بهره برداران گفت: باید برای پیشگیری و کاهش آسیب های وارده به باغات و زمین های کشاورزی، برای مقابله با این موج سرما که بنا بر پیش بینی اداره کل هواشناسی استان، از یکم فروردین در آذربایجان شرقی مستقر خواهد شد، آماده باشیم.

وی با اشاره به احتمال وارد آمدن خسارت به محصولات زراعی پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا، گفت: محلول پاشی غلات با اسیدهای آمینه پتاسیم دار و آبیاری با سولوپتاس پس از تنش می تواند در بحث بازیابی و ترمیم خسارت موثر باشد.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در مزارع کلزا خسارت دیده، تغذیه با کود سولفات آمونیوم یا اوره به همراه آبیاری می تواند در ترمیم مزرعه موثر باشد.

کرامتی در خصوص اقدامات لازم برای ترمیم مزارع غلات پس از بروز تنش سرما، گفت: محلولپاشی با اسیدهای آمینه و عصاره جلبک دریایی و کاربرد اسیدهیومیک و سولوپتاس به همراه آبیاری می تواند موجب ترمیم مزرعه گردد.

وی در خصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از سرمازدگی در باغات گفت: ایجاد دود از طریق کاه وکلش و کودهای حیوانی و شاخ و برگ هرس شده درختان، استفاده از بخاریهای باغی، آبیاری بارانی و مه پاش در باغات، استفاده از دستگاههای مولد باد و دودزا و دستگاهای ضدسرما می تواند موجب کاهش خسارات ناشی از برودت هوا شود.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی محلول پاشی با اسید امینه ها وکودهای پتاس بالا وسمپاشی با روغن ولک جهت تاخیر در بیدار شدن جوا نه ها را از دیگر اقداماتی دانست که باغداران باید چند روز قبل از ورود موج سرما برای پیشگیری از سرمازدگی یکم الی ۵ فروردین ماه، انجام دهند.

گفتنی است هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن صدور اطلاعیه ای در خصوص نفوذ هوای سرد از روز سه شنبه یکم فروردین تا پنجم فروردین و کاهش ۸ درجه ای دما در برخی از نقاط استان تا منفی ۳ درجه سانتی گراد به ویژه در شهرستانهای اهر ، بستان آباد/تیکمه داش، چاراویماق ، خداآفرین ، سراب ، کلیبر ، میانه ، هریس ، هوراند ، هشترود و ورزقان احتمال خسارت به محصولات زراعی و باغی در این ایام هشدار داد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.