امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2281
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 31 دسامبر 2022 - 22:53 | 255 بازدید | ارسال توسط :

تاکید بر انتقال کشت سبزی و صیفی به محیط گلخانه ای در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: موضوع کشت قراردادی جزو لاینفک الگوی کشت است. به گزارش چالش روز، اکبرفتحی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان ضمن اشاره به موضوعات مطرح در همایش مرتبط با کشت قراردادی و الگوی کشت درحضور مقام عالی وزارت و معاونان به عنوان سیاست های کاری سازمان اظهار […]

تاکید بر انتقال کشت سبزی و صیفی به محیط گلخانه ای در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: موضوع کشت قراردادی جزو لاینفک الگوی کشت است.

به گزارش چالش روز، اکبرفتحی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان ضمن اشاره به موضوعات مطرح در همایش مرتبط با کشت قراردادی و الگوی کشت درحضور مقام عالی وزارت و معاونان به عنوان سیاست های کاری سازمان اظهار کرد: طبق جمع بندی های صورت گرفته هیچ راهی جز اصلاح الگوی کشت برای بخش کشاورزی وجود ندارد و پیگیری و اجرای این طرح ضرورتی قطعی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه از گذشته این امر شروع و به تناسب هر روستا الگوی کشتی تعریف شده بود که می توان گفت با الگوی کشت تدوین و ابلاغ شده از سوی وزارت تنها ۲۰ درصد( شامل برنج و دانه های روغنی) تفاوت داشته و حتی قابلیت اجرایی بیشتری دارد ؛ به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه با نگاه دقیق تر و سختگیرانه تری نگاه شده است که طبق تاکید مقام عالی وزارت باید پیگیری و اجرا شود. خوشبختانه برای این الگو ردیف مستقلی در برنامه بودجه امسال لحاظ شده است که قطعا منابع در نظر گرفته شده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و به عنوان مشوق در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

فتحی افزود: موضوع کشت قراردادی جزو لاینفک الگوی کشت است و باید در امتداد آن مورد اجرا قرار گیرد. بنابراین ۲۰ هزار هکتاری که به عنوان حداقل سطح تعهد استان آذربایجان شرقی است (در مورد گندم آبی) باید بطور کامل با استفاده از ظرفیت های سازمانی اجرایی شود، چرا که بدون کشت قراردادی معنای اصلاح الگوی کشت نیز از بین می رود. از این رو مشوق های تعریف شده در الگوی کشت نیز در قالب کشت قراردادی تعریف خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت بازرگانی محصولات کشاورزی به عنوان موضوع دیگر مورد تاکید مقام عالی وزارت اظهار کرد: ما از گذشته نیز همواره تاکید کرده ایم حلقه مفقوده بخش کشاورزی بازرگانی محصولات کشاورزی است. در صورت بازگشت کارآمدی به این بخش تولید تحریک خواهد شد. از این رو بازار باید مورد توجه دقیق واقع شود. حمایت از مصرف کننده نیز عین حمایت از تولیدکننده است چراکه بدون مصرف کننده تولید معنایی ندارد. بنابراین تولیدکنندگان باید واقف به این امر شوند که در مواقعی لازم است برای حفظ بازار مصرف رعایت حال مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر نیاز بخش تنظیم بازار به هوشمندسازی گفت: باید ظرفیت شرکت های دانش بنیان در زمینه هوشمندسازی تنظیم بازار مورد توجه قرار گیرد. شهرستان های کوچک تر را می توان به عنوان پایلوتی برای استفاده از این سامانه ها و نرم افزارها در نظر گرفت و سپس در سطح استان عملیاتی کرد.

فتحی با اشاره به تاکید وزارتخانه بر لزوم ورود و فعالیت اتحادیه ها در زمینه خرید مازاد محصولات تولیدی همانند مرغ بیان کرد: پشتیبانی از اتحادیه ها در قالب تسهیلات کم بهره باید وجود داشته باشد اما این امر که دولت همواره در بازار ورود کند سیاست درستی نخواهد بود در اقتصادهای توسعه یافته نیز این امر به خود بازار واگذار شده است اتحادیه ها از جنس مردم بوده و مشکلات آنها را بیشتر درک می کنند بایستی در امر تنظیم بازار راساً ورود نمایند.

وی در ارتباط با رصد بازار تاکید کرد: رصد بازار تنها شامل رصد نان نیست چرا که کل بازار مرتبط با بخش کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده است. لذا ضروری است هم بنکداران و خرده فروشی ها مورد رصد قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با صادرات محصولات کشاورزی گفت: برنامه ریزی جهت تولید محصولات صادرات محور به نحوی انجام گیرد که کشاورزان از ظرفیت بانک های خصوصی در زمینه تامین تسهیلات مورد نیاز سرمایه گذاری در بخش به ویژه کشت گلخانه ها استفاده گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با تاکید مقام عالی وزارت در استفاده از مراکز تحقیقاتی بیان کرد: استفاده از ظرفیت محققان در قالب یاوران تولید یا قالب های جدید دیگر در عرصه اجرا باید مورد توجه واقع شود.

فتحی گفت: با منابع اندکی که از بخش دولتی وارد بخش کشاورزی می شود سرمایه گذاری در این بخش محقق نخواهد شد چرا که این منابع اکثرا در ارتباط با زیرساخت ها و پروژه های عمرانی است. بنابراین هر اندازه که بتوان سرمایه گذاران سایر بخش ها را به بخش کشاورزی جذب کرد می توان گفت سرمایه گذاری بخش کشاورزی افزایش یافته است. از این رو همراهی و رفع موانع سرمایه گذاری باید در اولویت باشد.

وی در ارتباط با سند دار کردن اراضی کشاورزی اعلام کرد: هیچ استعلامی که سازمان ثبت جهت صدور سند انجام می دهد نباید در مدیریت های جهادکشاورزی شهرستان ها باقی بماند باید با فوریت پاسخ داده شود.

فتحی در ارتباط با تشکیل اتاق اصناف کشاورزی گفت: از ظرفیت بخش خصوصی مانند نظام مهندسی کشاورزی، نظام صنفی، اتاق اصناف، اتحادیه ها، انجمن ها و هر فردی که می تواند مشورت فکری و طرحی ارائه کند، تا حد امکان باید بهره برد. البته باید در مورد تامین مالی آن نیز تعمق صورت گیرد تا ضمن کارآمد کردن و بهره برداری از ظرفیت آنها بار مالی جدیدی به بخش دولتی وارد نشود.

وی در ادامه بر لزوم انتقال کشت سبزی و صیفی به محیط گلخانه ای با توجه به شرایط آب و هوایی و کمبود منابع آبی تاکید نمود. فتحی در مورد تولید علوفه در مراتع کم بازده افزود: کشت گونه های غالب سازگار با منطقه که قابل استفاده توسط احشام محلی آن باشد در حفاظت از خاک مناطق متعلق به منابع طبیعی و تثبیت ریزگردها مفید و موثر واقع خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با تولید سالنی گوشت به ویژه دام سبک ابراز کرد: تولید گوسفند پرواری در ۹۰ روز در حال حاضر در استان وجود دارد ولی برای تولید انبوه آن باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. با توجه به افزایش قیمت گوشت و کاهش تعداد دام توجه به این طرح ضروری است لذا در ارتباط با اصلاح نژادی گوسفند تحقیقات ویژه ای باید انجام شود.

فتحی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در حوزه های فرهنگی گفت: از آنجاییکه روحانیت در میان آحاد جامعه و به ویژه روستاها از احترام خاص برخوردار است می توان از ظرفیت آنها در تمام طرح هایی که نیازمند پیوست های ترویجی است بهره برد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.