امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 2222
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 21 دسامبر 2022 - 12:03 | 230 بازدید | ارسال توسط :

افزايش بهره‌وری از آب باران در کشت ديم هدف گذاری شده است

سرپرست موسسه تحقيقات کشاورزي ديم کشور با اشاره به اينکه بهره‌وري مصرف آب باران در محصولات زراعي ديم طي سالهاي گذشته بطور متوسط ۳.۲ کيلوگرم بر ميلي متر بارندگي است، بيان کرد: زراعت ديم ضامن امنيت غذايي به شمار مي‌رود و افزايش اين شاخص به ۵.۱ کيلوگرم در سال ۱۴۰۴ هدف گذاري شده است. به […]

افزايش بهره‌وری از آب باران در کشت ديم هدف گذاری شده است

سرپرست موسسه تحقيقات کشاورزي ديم کشور با اشاره به اينکه بهره‌وري مصرف آب باران در محصولات زراعي ديم طي سالهاي گذشته بطور متوسط ۳.۲ کيلوگرم بر ميلي متر بارندگي است، بيان کرد: زراعت ديم ضامن امنيت غذايي به شمار مي‌رود و افزايش اين شاخص به ۵.۱ کيلوگرم در سال ۱۴۰۴ هدف گذاري شده است.

به گزارش چالش روز، مظفر روستايي در آيين تجليل از پژوهشگران برتر اين موسسه افزود: خودکفايي در توليد غلات نيز از ديگر هدفگذاري‌هاي پژوهشگران اين موسسه است که با اجراي طرح جهش توليد در ديم‌زارهاي کشور جنبه عملياتي پيدا مي‌کند.

وي ادامه داد: طرح جهش توليد در ديم‌زارها طي سال ۱۳۹۹ با تکيه بر دانش فني مبتني بر پژوهش در موسسه تحقيقات کشاورزي ديم کشور تدوين شد و اجراي آن در پاييز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزي و ستاد اجرايي فرمان امام (ره) قرار گرفت. به گفته وي با اجراي اين طرح افزايش بهره‌وري تمام محصولات زراعي ديم و همچنين افزايش سطح زيرِکشت برخي محصولات نظير گياهان علوفه‌اي و دانه‌ها روغني ديم در تمام مناطق ديم‌کاري کشور با توجه به امکانات و شرايط از اهداف پروژه جهش توليد است.

وي اضافه کرد: اين موسسه با تامين بذرهاي پايه مورد نياز طرح جهش توليد در ديمزارهاي کشور نقش اساسي در افزايش تنوع ژنتيکي ارقام کاشت در عرصه ها دارد و با تامين به موقع نهاده‌ها و مصرف دقيق و بهينه آنها، امکان افزايش بهره‌وري از عوامل توليد و پايداري آن اتفاق خواهد افتاد. به گفته وي براي پايداري توليد و افزايش بهره‌وري آب سبز در سطح ديم‌زارهاي کشور با استفاده از بذور ارقام معرفي شده اين موسسه، کشاورزان بايد در زمان کشت به دستورالعمل‌هاي فني و اصول به‌زراعي اين موسسه توجه و بر اساس آنها نسبت به کشت اقدام کنند.

سرپرست موسسه تحقيقات کشاورزي ديم کشور بيان کرد: توجه جدي به محصولات جايگزين در برنامه‌هاي تحقيقاتي و توليد بذر و همچنين استراتژي تغيير تاريخ کشت محصولات بهاره از قبيل عدس، گلرنگ و نخود به پاييز جزو رويکردهاي مهم اين موسسه پژوهشي است.

به گفته روستايي در همين راستا هماهنگي با موسسه‌هاي داخلي و خارجي و دانشگاههاي براي تامين بذر پايه و ژرم پلاسم مناسب و ارزيابي آنها در دستور کار قرار دارد.

وي همچنين ايجاد پايلوت‌هاي فناوري و انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي در مزارع کشاورزان در استان‌هاي ديم‌خيز را مورد تاکيد قرار داد و افزود: همکاري با بخش اجرا در زمينه برطرف کردن موانع توليد پايدار در ديمزارها نيز ضروري است.

وي اظهار داشت: مهمترين بخش طرح جهش توليد نيز افزايش و پايداري توليد در شرايط تنش خشکي و خشکسالي است و از آنجايي که وضعيت اقليم در سال زراعي آتي غيرقابل پيش‌بيني است، مبنا بايد خشکسالي باشد تا با توليد مناسب و پايدار در ديم زارها تضمين گردد.

وي لازمه تحقق اين هدفگذاري را رعايت توصيه‌هاي محققان اين موسسه به ويژه در زمينه اصول تغذيه دانست و ادامه داد: زراعت ديم با استفاده از آب باران به دنبال توليد محصول اقتصادي و تامين امنيت غذايي و توليد غذاي سالم است و نبايد تصور شود که به دليل متغير بودن توزيع باران و تغيير اقليم در مناطق خشک و نيمه‌خشک، توليد در شرايط ديم پايدار نيست.

روستايي ادامه داد: همانگونه که در خشکسالي‌هاي اخير به ويژه شرايط اقليمي استثنايي و تحت تنش شديد خشکسالي امکان توليد محصول قابل قبول در سال‌هاي زراعي گذشته به اثبات رسيد، امکان تداوم توليد اقتصادي در شرايط ديم با استفاده از ارقام جديد و دستورالعمل‌هاي زراعي مورد توصيه اين موسسه محرز است.

در اين مراسم پنج نفر از پژوهشگران برتر اين موسسه با حضور ميهمانان محلي و استاني از جمله علي رخ‌افروز معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقي و آيت‌اله عبادپور مدير هماهنگي ترويج کشاورزي سازمان جهادکشاورزي استان مورد قدرداني قرار گرفتند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.