امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3237
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 26 نوامبر 2023 - 18:27 | 89 بازدید | ارسال توسط :

تولید ارقام جدید یونجه آذر و منیر در آذربایجان شرقی

رئیس مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از تولید ارقام جدید یونجه در استان به نام‌های آذر و منیر خبر داد و گفت: درمرحله تولید بذر این ارقام و تکثیر آن بین کشاورزان هستیم. تحمل به خشکی این ارقام جدید یونجه زیاد است و آب کمی مصرف می‌کند و بازدهی آن […]

تولید ارقام جدید یونجه  آذر و منیر در آذربایجان شرقی

رئیس مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از تولید ارقام جدید یونجه در استان به نام‌های آذر و منیر خبر داد و گفت: درمرحله تولید بذر این ارقام و تکثیر آن بین کشاورزان هستیم. تحمل به خشکی این ارقام جدید یونجه زیاد است و آب کمی مصرف می‌کند و بازدهی آن نیز بالاست.

احمد بایبوردی ظهر یک شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در تبریز گفت: دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در آذربایجان شرقی طی سال گذشته در سعیدآباد افتتاح شد که طی این مدت اقدامات مهمی در این دهکده فناوری انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۴۵ شرکت دانش بنیان و فناور در این دهکده مستقر هستند، افزود: ۲۵ نفر اشتغالزایی انجام شده است و شرکت‌های خوبی در این دهکده فعالیت می‌کنند.

بایبوردی از فعالیت سه شتاب دهنده بخش کشاورزی در دهکده فناوری استان خبر داد و گفت: ایجاد ارتباط بین شرکت‌های دانش بنیان با بازار و تجاری سازی محصولات از مهمترین وظایف و کارکردهای شتاب دهنده‌های بخش کشاورزی است.

وی سپس ادامه داد: واحدهای این دهکده فناوری در حد رایگان در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی قرار می‌گیرد. هم اکنون در استان هفت هسته فناور و ۲۸ واحد فناور و ۶ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سپس در خصوص مهمترین رویکردهای این مرکز در زمینه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: بخش‌های تحقیقاتی در مرکز داریم و کارشناسان ما در کمیته‌های مختلف در زمینه خاک و آب، فناوری کشاورزی، منابع طبیعی، علوم دامی و ابخیزداری درحال انجام امور آموزشی و تحقیقاتی هستند.

وی در خصوص تولید بذر در استان نیز گفت: متأسفانه شرکت‌های خصوصی تولید بذر در استان وجود ندارد و ضرورت دارد تا بخش خصوصی به این موضوع ورود کند چراکه تولید رقم بذر در بخش دولتی ممکن نیست و باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد. پنج تا هفت سال طول می‌کشد تا یک رقم بذر به نتیجه منجر شود.

بایبوردی به تمرکز این مرکز در زمینه تحقیقات روی گیاهان دارویی نیز اشاره داشت و افزود: همکاری‌های مشترکی در این زمینه با پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی داریم.

وی با بیان اینکه این استان قطب تولید گل محمدی کشور است، گفت: به دنبال ایجاد پالایشگاه اسانس گیری گل محمدی هستیم که از صفر تا ۱۰۰ یعنی گلاب گیری و اسانس گیری تا ایجاد فراورده‌های با ارزش افزوده بالا در استان انجام خواهد گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به ضرورت حذف آبیاری سنتی نیز اشاره داشت و افزود: ۵ تا ۲۵ درصد شاهد کاهش مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه با اجرای روش‌های بهبود کاشت و روش‌های نوین آبیاری اراضی کشاورزی هستیم.

بایبوردی از تولید ارقام جدید یونجه در استان به نام‌های آذر و منیر خبر داد و گفت: درمرحله تولید بذر این ارقام و تکثیر آن بین کشاورزان هستیم. تحمل به خشکی این ارقام جدید یونجه زیاد است و آب کمی مصرف می‌کند و بازدهی آن نیز بالاست.

وی از همکاری این مرکز در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان نیز خبر داد و گفت: این طرح باعث تحول در زمینه منابع طبیعی استان ایجاد خواهد کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.