امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 1451
  پرینتخانه » استان ها, ایران, سیاسی, ورزشی تاریخ انتشار : 27 می 2021 - 11:11 | 974 بازدید | ارسال توسط :

رازهای ارگ علیشاه تبریز

گفته می شودارگ علیشاه تبریز با مخلوطی از زرده تخم مرغ ، آهک و خاک رس ساخته شده و یک کارگر ماهر آجرها را تا چند متر پرتاب می کرده است. ارگ علیشاه تبریزکه در بین تبریزیها به ارک مشهور است ،  بیش از ۷۰۰ سال است که سایه خود را بر سر تبریزیها برافراشته […]

گفته می شودارگ علیشاه تبریز با مخلوطی از زرده تخم مرغ ، آهک و خاک رس ساخته شده و یک کارگر ماهر آجرها را تا چند متر پرتاب می کرده است.

ارگ علیشاه تبریزکه در بین تبریزیها به ارک مشهور است ،  بیش از ۷۰۰ سال است که سایه خود را بر سر تبریزیها برافراشته است، قلعه ای به جا مانده از تاریخ که در برابر انواع بلایای طبیعی و انسانی ثابت قدم مانده است، شاید زمانی که سقف این بنا در سال ۷۳۹ فرو ریخت و معماران این بنا را به واسطه سست بودن رها کردند، کسی فکر نمی کرد که این برج و باروی ۲۶ متری بتواند بیش از ۷۰۰ سال دیگر داوم بیاورد و امروز نماد مقاومت تبریزی ها باشد.

تن رنجور ارگ علیشاه تبریز متحمل گلوله توپ های دشمنان و متجاوزان به این مرز و بوم است و هنوز جای گلوله ها بر دیواره ارک خودنمایی می کند امااین ارگ مقاوم نه تنها در برابر گلوله توپهای متجاوزان خارجی دوام آورده بلکه در برابر دهها زلزله ویرانگر ، آتش سوزی های متعدد، حفاریهای متعدد و گود برداری در اطرافش و دهها بلای طبیعی و غیر طبیعی خم به آبرو نیاورده و تخریبگران را به زانو درآورده است.

گفته میشود این بنا که ۳۰ متر عرض و ۲۶ متر ارتفاع دارد با مخلوط کردن زرده تخم مرغ، آهک و خاک ساخته شده و استحکام بی نظیرش به خاطر این مصالح است. هنوز ساخت این بنای مرتفع در زمانی که حداکثر ارتفاع ساختمانها ۵ متر بود در هاله ای از راز باقی مانده و جالب اینکه این بنا با آجرهای کوچکی در ۲۱ سال ساخته شده و برخی معتقدند پی این ساختمان چندین متر در زیر زمین قرار دارد.

گفته می شودارگ علیشاه تبریز با مخلوطی از زرده تخم مرغ ، آهک و خاک رس ساخته شده و یک کارگر ماهر آجرها را تا چند متر پرتاب می کرده است.

در سالهای اخیر روند بازسازی و مرمت ارگ تبریز با جدیت بیشتری دنبال شد. هرچند که بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی نسبت به نحوه بازسازی ارگ انتقادات جدی داشته و معتقد بودند روند بازسازی موجب تخریب ارگ می شود.

از سوی دیگر گودبرداریهای محوطه ارک که تحت عنوان احداث پارکینگ طبقانی آغاز شد، انتقادات جدی را به دنبال داشت و کارشناسان معتقد بودند این حفاریها موجب آسیب جدی به پی ارگ خواهدشد. پیش بینی که با به وجود آمدن ترک هایی در دیواره های ارک جدی تر به نظر آمد.

با ورود امام جمعه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم به ماجرای ارگ علیشاه و دستور توقف احداث پارکینگ طبقاتی در اطراف این قلعه ، نگرانی کارشناسان میراث فرهنگی هم رفع شد و در گام بعدی مسئولان اقدام به حذف دیوارهای اطراف قلعه و امکان ورود شهروندان به اطراف این مکان تاریخی شدند.

در ماه های اخیر و به دنبال شیوع کرونا محوطه بزرگ ارگ علیشاه محل برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی از جمله اقامه نماز عید سعید فطر و برگزاری یادواره مداحان اهل بیت عصمت و طهارت همچنین سوگواره های مذهبی شده است.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.