امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 1455
  پرینتخانه » استان ها, ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 31 می 2021 - 12:45 | 943 بازدید | ارسال توسط :

قلعه یالدور رها شده در مرند

قلعه یالدور درداخل شهر مرند و در بخش شرقی آن رها شده و مرمتی در محدوده آن صورت نمی گیرد. مرند شهری با ۱۵۰ اثر تاریخی منحصر به فرد است که قدمت برخی آثار تاریخی آن به ۶ هزار سال می رسد. در داخل شهر و در بخش شرقی آن تپه هایی دیده میشود که […]

قلعه یالدور درداخل شهر مرند و در بخش شرقی آن رها شده و مرمتی در محدوده آن صورت نمی گیرد.

مرند شهری با ۱۵۰ اثر تاریخی منحصر به فرد است که قدمت برخی آثار تاریخی آن به ۶ هزار سال می رسد. در داخل شهر و در بخش شرقی آن تپه هایی دیده میشود که با کمی دقت آثار برج و باروهای قلعه های قدیمی به نام یالدور هم دیده میشود قلعه ای که دور تا دور آن را خانه و خیابان گرفته و سالهاست بخشی از هویت شهری مرند محسوب میشود اما به گفته شهروندان این قلعه محلی برای زندگی سگهای ولگرد و تردد افراد معتاد و اراذل و اوباش شده و فنس کشی ناقص اطراف قلعه هم مانعی برای تردد حیوانات و معتادان نیست.
وعده های توخالی
این قلعه در سالهای گذشته با وجود وعده مسئولان همچنان رها شده و مرمتی در آن صورت نمی گیرد.
اواسط سال ۹۸ بود که مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان مرند، در گفتگویی اعلام کرده بود : این قلعه تاریخی در سال ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و بازسازی آن به زودی آغاز میشود.
امیر جدایی خاطر نشان کرده بود: توجه به محدودیت اعتبارات و اولویت بندی سایر پروژه ها، بر روی ساماندهی این تپه باستانی در سال ۹۸ و سال ۹۹، تمرکز خواهیم کرد.اما پیگیریهای خبرنگار همشهری نشان می دهد که در سال ۹۹ نیز هیچ اقدامی در مورد مرمت و احیای قلعه صورت نگرفته است.

شانه خالی کردن مسئولان استانی میراث فرهنگی از جوابگویی
معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پس از پیگیریهای متعدد  حاضر به پاسخگویی در مورد این قلعه تاریخی و رها شده نشد.
علیرضا قوچی پس از اصرارمکرر  مبنی بر مصاحبه در این زمینه گفت: بنده در جلسه هستم و معلوم نیست جلسه ام کی تمام می شود و صحبت کردن من با شما هم تخلف محسوب میشود.
هیچ برنامه ای برای مرمت نیست
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند با بیان اینکه در طی سالهای اخیر برنامه ای برای مرمت و احیا این قلعه تاریخی صورت نگرفته است، بیان می کند: در سال گذشته دیدارهای زیادی با شهرداری و اعضای شورای شهر در مورد مرمت این قلعه که داخل شهر قرار دارد انجام داده ایم.

عبدالعلی محمدی که به عنوان اولین رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند منصوب شده می گوید: در سال گذشته تفاهم نامه هایی با شهرداری در مورد ایجاد پیاده راه و تبدیل این قلعه به محلی برای گردشگری داشتیم که با توجه به انتخابات پیش روی شورای شهر و احتمال تغییر شهرداراین تفاهم نامه ها به مرحله اجرایی نرسیده است.
وی خاطر نشان می کند: هیج برنامه ای از سوی این اداره برای مرمت یا بازسازی قلعه در سال ۱۴۰۰ ندارد و علت آن هم کمبود منابع مالی و ضرورت اولویت بندی های مرمتی است.
وی تاکید می کند: این قلعه تاریخی ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد و باید در این زمینه شهرداری کمک کند.
این مسئول در پاسخ به این سوال که حفاریهایی برای پیدا کردن اشیای تاریخی در این قلعه صورت می گیرد، یادآور میشود: سالهای گذشته حفاریهایی وجود داشت که به قلعه آسیب می زد اما اکنون این حفاریها متوقف شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.