امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2731
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 25 آگوست 2023 - 11:42 | 133 بازدید | ارسال توسط :

احیای قنوات آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در حوزه جاده‌های دسترسی به مزارع هرچند که پیش‌بینی‌شده بود از محل اعتبارات مولدسازی تخصیص پیدا کند، ولی با عنایتی که استاندار محترم و سایر مسئولین استانی داشتند از محل اعتبارات استانی و ملی این اعتبار تخصیص پیدا کرد، هرچند که پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات از […]

احیای قنوات آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در حوزه جاده‌های دسترسی به مزارع هرچند که پیش‌بینی‌شده بود از محل اعتبارات مولدسازی تخصیص پیدا کند، ولی با عنایتی که استاندار محترم و سایر مسئولین استانی داشتند از محل اعتبارات استانی و ملی این اعتبار تخصیص پیدا کرد، هرچند که پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات از محل مولدسازی نیز در دست انجام است تا مابقی پروژه‌ها در این حوزه نیز به اتمام برسد.

اکبر فتحی ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران در تبریز با اشاره به فعالیت ۱۳ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زمین در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم و برخی تسهیلات نیز پرداخت می‌شود.

وی سپس درخصوص پروژه‌های هفته دولت نیز گفت: ۸۳ پروژه در هفته دولت در استان افتتاح می‌شود که اعتباری نزدیک به ۵,۹۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها صرف شده است.

وی سپس گفت: سرمایه گذاری حوزه کشاورزی در بخش خصوصی افزایش یافته است.
فتحی گفت: آنچه در بخش کشاورزی ضرورت دارد انجام شود، در راستای ایجاد امنیت غذایی است که شامل کیفیت محصولات تولیدی و کمیت آن خواهد بود به صورتی که بتواند نیاز غذایی جمعیت رو به رشد انسانی را فراهم کند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به امنیت غذایی اقدامات زیرساختی و نرم‌افزاری لازم است که توسط کشاورزان انجام می‌شود و کارشناسان نیز در کنار کشاورزان قرار می‌گیرند تا مجموعه اقدامات این دو قشر تلاشگر و کوشا منجر به ایجاد امنیت غذایی شود.
۱۳ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی فعالیت می کنند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تأمین زیرساخت‌های حوزه کشاورزی گفت: کانال‌های آبیاری، جاده‌های دسترسی به مزارع، احیا و مرمت قنوات، سامانه‌های نوین آبیاری، شبکه‌های فرعی آبیاری در راستای تأمین آب و جاده دسترسی برای مزارع، باغات و واحدهای تولیدی کشاورزی است.
فتحی ادامه داد: با توجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان، در دور اول اعتبار قالب توجهی برای بخش کشاورزی مصوب شد و از محل همین اعتبارات حدود ۵,۰۰۰ میلیارد ریال در حوزه زیرساختی تخصیص پیدا کرد و در پروژه‌هایی که به آن‌ها اشاره شد در شهرستان‌های مختلف هزینه شد و در مواردی پروژه‌ای در استان داشتیم که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در حوزه شبکه‌های فرعی آبیاری در جلفا، خدا آفرین و ورزقان که توانستیم این پروژه‌ها را تکمیل کنیم و به مرحله بهره‌برداری برسد.
وی در خصوص اقدامات انجام‌گرفته در حوزه مرمت و احیا قنوات گفت: از محل مصوبات سفر در هر شهرستان سه الی پنج قنات شناسایی شد و اقدامات بی‌سابقه‌ای در این حوزه انجام شد به صورتی که حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در این دو سال در حوزه احیا و مرمت قنوات هزینه شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در حوزه جاده‌های دسترسی به مزارع هرچند که پیش‌بینی‌شده بود از محل اعتبارات مولدسازی تخصیص پیدا کند، ولی با عنایتی که استاندار محترم و سایر مسئولین استانی داشتند از محل اعتبارات استانی و ملی این اعتبار تخصیص پیدا کرد، هرچند که پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات از محل مولدسازی نیز در دست انجام است تا مابقی پروژه‌ها در این حوزه نیز به اتمام برسد.
فتحی با اشاره به تجهیز ۵۰ هزار هکتار از اراضی آب استان به شبکه‌های فرعی آبیاری و تجهیز ۷۰ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری، گفت: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۷۰۳۳ هکتار پروژه در دست اجرای آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار داریم که البته میزان اجرا باید بسیار بیشتر از این باشد که این مسئله نیز نیازمند این است که کشاورزان درخواست اجرای آبیاری تحت‌فشار را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ارائه دهند.
وی در خصوص نتیجه اقدامات نرم‌افزاری انجام‌شده در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش تولید گندم و افزایش خرید تضمینی که توسط شرکت غله و بازرگانی استان صورت گرفته است نتیجه همین اقدامات است. بخش اعظم تولیدات استان در زمینه گندم مبتنی بر دیمزارهاست. طرحی تحت عنوان جهش تولید در دیمزارها را در سطح ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان اجرا کردیم که در این طرح، کارشناسان پهنه در کنار کشاورزان قرار گرفتند و با تلفیق دانش بومی کشاورزان و دانش به روز کارشناسان باعث شد افزایش عملکرد در واحد سطح در دیمزارهای استان رقم بخورد علیرغم اینکه سرمازدگی و خشکسالی را داشته‌ایم.
۱۳ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی فعالیت می کنند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۸۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: این افزایش حاصل اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهاست که هم کشاورزی حفاظتی در آن رعایت شده است و هم از نظر تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، کارشناسان در کنار کشاورزان قرارگرفته‌اند که حاصل آن حرکت به سمت خودکفایی در حوزه تولید گندم بود. البته این طرح مختص گندم نیست بلکه در خصوص محصولاتی که به صورت دیم کشته می‌شود از قبیل حبوبات و علوفه‌های دامی نیز اجرا شده است که در حوزه تأمین نهاده‌های دامی و علوفه موردنیاز دام‌های استان نیز مؤثر بوده است.
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.