امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2600
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 08 جولای 2023 - 14:28 | 110 بازدید | ارسال توسط :

در فرايند جنگل ها چه مي گذرد؛ جنگل يا بهشت طبيعت مستلزم محافظت همگاني

یادداشت روز/ افزایش روزافزون شهرنشینی، آلودگی محیط زیست همراه با تغییر سریع در زندگی روزمره خصوصی و حرفه ای ما و اکنون چالش های کنونی یک بیماری همه گیر باعث شده است که جنگل را به عنوان یک زیستگاه طبیعی گرانبها دوباره کشف کنیم.     اخیراً مطالعات درکشورهای مختلف نیز نشان داده است که […]

در فرايند جنگل ها چه مي گذرد؛ جنگل يا بهشت طبيعت مستلزم محافظت همگاني

یادداشت روز/ افزایش روزافزون شهرنشینی، آلودگی محیط زیست همراه با تغییر سریع در زندگی روزمره خصوصی و حرفه ای ما و اکنون چالش های کنونی یک بیماری همه گیر باعث شده است که جنگل را به عنوان یک زیستگاه طبیعی گرانبها دوباره کشف کنیم.

 

در فرايند جنگل ها چه مي گذرد؛ جنگل يا بهشت طبيعت مستلزم محافظت همگاني

 

اخیراً مطالعات درکشورهای مختلف نیز نشان داده است که جنگل ها و مناطق طبیعی که از آن به عنوان بهشت طبیعت یاد می شود اثرات شفا بخشی در روح روان حیات انسان ها دارند و حتی می توانند از درمان بسیاری از بیماری های سبک زندگی حمایت کنند.
همچنین حدود یک سوم جمعیت جهان از چوب جنگل ها به عنوان منبع انرژی برای پخت و پز و گرمایش و حتی ادامه زندگی استفاده می کنند.
به طوری که چوب جنگلی حدود ۴۰ درصد از انرژی های تجدیدپذیر جهان را به اندازه انرژی خورشیدی، برق آبی و باد تامین می کند.درختان دوباره در حال رشد هستند، اما ما باید بر استفاده پایدار از این منابع برای محافظت ازجنگل‌هایمان دربرابر تخریب تاکید بیشتری داشته باشیم.
جنگل ها و درختان نقش کلیدی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارند. درختان شهرهای ما را پایدارتر، راحت تر و کمتر آلوده می کنند. درختان با دادن مکان هایی برای استراحت و بازآفرینی از سلامت ما محافظت می کنند.

پیاده روی در جنگل استرس را از بین می برد

بر اساس ««داده های پزشکی و تحقیات جامع محققان»» پیاده روی در جنگل استرس را از بین می برد و برای خلق و خوی انسان مفید است. هر کسی که به جنگل می رود به طور غریزی آن را احساس می کند.
جنگل برای همه انسان آرام بخش است.
اما چرا این پدیده به طوری غریزی در همه انسان ها قابل درک است؟ دانشمندان در سراسر جهان در حال بررسی این سوال هستند. آنچه مسلم است این است که هوای جنگل ۹۰ درصد کمتر از هوای شهر ذرات گرد و غبار دارد. و اینکه حاوی موادی است که تاثیر مثبتی بر سلامت ما دارد.
“جنگل سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند” زیست شناس و نویسنده اتریشی کلمنس آروای نتایج تحقیقات بین المللی را در مورد تأثیرات جنگل بر سلامتی ما جمع آوری می کند.
او متقاعد شده است: “جنگل به ما در برابر افسردگی، استرس روانی و فرسودگی کمک می کند،همچنین سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند، می تواند ما را از بیماری های مزمن جدی و حتی حملات قلبی محافظت کند.
علاوه بر اینکه دیدن جنگل برای همه خوب است در یکی از اولین مطالعات در مورد اثرات سلامتی جنگل که در سال ۱۹۸۴ در مجله علمی “ساینس” منتشر شد به تاثیرات این مهم اشاره ای وضوحی گردید.

کمبود درختان منطقه مسکونی باعث بیماری بیشتر است

بر این اساس، فقط دیدن درختان تأثیر مثبت قابل اندازه گیری دارد. بیمارانی که بعد از عمل جراحی از پنجره بیمارستان به حومه شهر نگاه می کردند سریعتر از بیمارانی که فقط به دیوار خانه نگاه می کردند بهبود یافتند. بیماران چشم درختی نیز به داروهای مسکن کمتری نیاز داشتند. یک مطالعه در مقیاس بزرگ توسط مارک برمن روانشناس محیطی در دانشگاه شیکاگو در سال ۲۰۱۵ به نتیجه مشابهی رسید. هر چه تعداد درختان در یک منطقه مسکونی کمتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های معمولی سبک زندگی مانند ضعف قلبی عروقی، فشار خون بالا یا افزایش می یابد.


 پیاده روی در جنگل و بیماری دیابت اثر آرام بخشی دارد محققان انگلیسی همچنین نشان داده اند که ورزش در جنگل باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس را نیز می شود.
کلمنس آروای زیست شناس و نویسنده اتریشی؛ سال‌ها بر روی قدرت شفابخشی درختان مطالعه کرده است. به گفته کلمنس آروای، تأثیرات حسی متنوع، مانند صدای جیر جیر پرندگان و بوی سوزن کاج، فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحریک می کند. “این بخش مهمی از سیستم عصبی ما است که مسئول بازیابی و بازسازی تا سطح سلولی است.”
وی تاکید می کند
مشخص است که در زندگی پر هیجان شهری، آنتاگونیست سیستم عصبی پاراسمپاتیک، سیستم عصبی سمپاتیک، بسیار فعال است. و به همین دلیل است که ما مردم مدرن به طور خاص به این جنگل به عنوان جبران نیاز داریم.

ترپن ها سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کنند

وی این سوال را نیز می کند که آیا هوای جنگل از سرطان نیز محافظت می کند؟ وقتی در جنگل قدم می زنیم، موادی را تنفس می کنیم که گیاهان برای تبادل پیام با یکدیگر استفاده می کنند – اصطلاحاً ترپن ها سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کنند،برای مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی نیپون در توکیو انجام شد، محققان دوازده آزمودنی را در هتلی اسکان دادند. در یک نیمه، هوای تنفسی در شب با ترکیبی از هوای جنگل غنی شد روز بعد، نمونه‌های خون این شرکت‌کنندگان تعداد و فعالیت سلول‌های قاتل خود بدن به‌طور قابل‌توجهی بیشتر بود.
یک یافته پیشگامانه برای سرپرست این مطالعه، پروفسور چینگ لی. او می‌گوید: «آزمایش من نشان داد که ترپن‌ها مانند سلول‌های کشنده طبیعی، سلول‌های ایمنی را تحریک می‌کنند و این باعث افزایش اثرات عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.
پیشگام طب جنگل امیدوار است که قدرت درختان حتی ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند، او می گوید: «شاید در آینده پزشکان بتوانند جنگل را به عنوان دارو تجویز کنند.
“حمام کردن در جنگل” به عنوان مراقبت بهداشتی در ژاپن، و بازدید از جنگل حتی برای سال ها بخشی از مراقبت های بهداشتی بوده است.

درختان احساسات دارند

اصطلاح shinrin-yoku”یا “جنگل خوب” که به معنای “حمام کردن در جنگل” است و یک سنت ژاپنی است، در سال ۲۰۱۲ حتی در دانشگاه های ژاپن یک شاخه تحقیقاتی جداگانه برای “پزشکی جنگل” راه اندازی شد.
«درختان زندگی اجتماعی غنی دارند» در آلمان، جنگل‌بان و نویسنده پرفروش پیتر وولبن به جنگل و تأثیر آن بر مردم می‌پردازد. برای او، درختان چیزی فراتر از تامین کننده چوب و اکسیژن هستند: “در حقیقت، درختان موجودات بسیار جذابی هستندکه زندگی اجتماعی بسیار غنی دارند.
چیزهای زیادی در جریان است که ما نمی توانیم به راحتی آنها را ببینیم زیرا درختان بسیار کند هستند.

آیا درختان احساسات دارند؟ به گفته وولبن، درختان دارای خاطرات و احساسات هستند. آنها در خانواده زندگی می کنند، دوست می شوند و با یکدیگر پیام رد و بدل می کنند، به عنوان مثال در مورد عطرهای حاوی ترپن. علاوه بر این، درختان می توانند اطلاعات الکتریکی را از طریق ریشه های خود ارسال کنند و حتی به یکدیگر در مورد خطراتی مانند سوسک های مضر هشدار دهند.

جنگل به دلیل آب و هوای خاص نوعی داروی نشاط آور است

آشنایی و حفاظت از جنگل طبق اظهارات پیتر وولن محبوب است، اما با انتقاد دانشمندان روبرو می شود که فرضیات را کمتر از علمی می دانند. اما جنگلبان مطمئن هستند که جنگل به دلیل آب و هوای خاصی که دارد نوعی داروی نشاط آور است. “فشار خون کاهش می یابد، شما آرام تر می شوید، به خصوص زمانی که یک جنگل دست نخورده باشد.”

جنگل ها محل زندگی بیش از ۸۰ درصد از همه گونه های زنده زمینی هستند و تقریباً ۱٫۶ میلیارد نفر برای امرار معاش به جنگل ها وابسته هستند. اینها داده هایی هستند که به ما کمک می کنند اهمیت این منبع طبیعی را درک کنیم.

وقتی از جنگل‌ها و فواید آن برای بشریت صحبت می‌کنیم، همیشه بر توانایی آن‌ها در جداسازی دی اکسید کربن از جو و در نتیجه کاهش گرمایش جهانی تمرکز کرده‌ایم.

با این حال، جنگل یک محیط بسیار پیچیده است و چیزی است که بسیار بیشتر از “مجموعه ای از درختان” است. عناصر مهم زیادی وجود دارند که به یک جنگل زندگی می بخشند و زنده نگه می دارند. یک مطالعه جدید سعی کرده است همه اینها را روشن کند. تبخیر و تعرق، بی نظمی تاج پوشش و آلبیدو (توانایی انعکاس نور خورشید) عناصر اساسی برای یک جنگل قادر به بقا هستند.

جنگل ها باعث فرآیند جذب دی اکسید کربن

جنگل ها به کاهش اثرات گرمایش زمین کمک می کنند، بنابراین فراتر از کاشت درختان به صورت دوره ای، ضروری است اقداماتی برای افزایش آگاهی در مورد جنگل ها و اهمیت حفاظت از آنها انجام شودو اهمیت جنگل ها در جهان ها در این است که: به لطف آنها فرآیند جذب دی اکسید کربن اتفاق می افتد که برای بدن انسان مضر است.
درختان اکسیژن مورد نیاز انسان برای تنفس را تولید می کنند.جنگل ها مبنای اصلی تضمین امنیت غذایی هستند.همه چیز زنجیره ای است و نابودی جنگل ها تنوع زیستی آنجا را تهدید می کند. جنگل ها همچنین نقش مهمی در تثبیت و حفاظت در برابر مخاطرات طبیعی، حفاظت از خاک، جلوگیری از فرسایش خاک با تقویت ریشه، کمک به جلوگیری از سیل، فرسایش خاک، شیب های ناپایدار، ریزش سنگ و … دارند.

بسیاری از پدیده های طبیعی دیگر چرخه آب را کنترل می کنند. آنها مانند اسفنج عمل می کنند و بنابراین امکان تغذیه سفره های زیرزمینی را فراهم می کنند، زیرا جنگل ها کیفیت آب را بهبود می بخشدو فرآیندهای رسوب گذاری و اتروفیکاسیون را کاهش می دهند.
آنها به کاهش آلودگی صوتی کمک می کنند. درختان برای ما سایه ایجاد می کنند که به نوبه خود به حفظ رطوبت کمک می کند.

انقراض بیش از نیمی از گونه های گیاهی

باید اذعان کنیم و اعتراف نماییم بیش از نیمی از گونه های گیاهی و یک چهارم گونه های جانوری در معرض خطر کاهش شدید یا حتی انقراض قرار دارندبا این فرایند انسان ها و حتی موجودات نمی تواند به تنهایی زندگی کند، آنها بخشی از محیطی است که در آن قرار می گیرد و همه چیزهایی را که نیاز دارد، از غذایی که می خورند تا اکسیژنی که تنفس می کنند، پس اگر اکوسیستم تخریب شود، حیات جانوری و گیاهی و ما که بخشی از آن هستیم حیات خیلی اندک و یا قابل منفعل خواهیم داشت.
گرد آوری کننده؛ محمدرضا ایازی

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.