امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2698
  پرینتخانه » اقتصادی, ایران تاریخ انتشار : 12 آگوست 2023 - 17:49 | 148 بازدید | ارسال توسط :

۸۰ درصد تولید آذربایجان شرقی در دست بخش خصوصی

هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ به بهانه روز خبرنگار با تعدادی از اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی دیدار و پیرامون مسائل مختلف به سوالات آنها پاسخ دادند. دبیر اتاق بازرگانی در ابتدای این جلسه از برگزاری جشنواره اقتصاد و رسانه با همکاری اداره کل فرهنگ و […]

۸۰ درصد تولید آذربایجان شرقی در دست بخش خصوصی

هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ به بهانه روز خبرنگار با تعدادی از اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی دیدار و پیرامون مسائل مختلف به سوالات آنها پاسخ دادند.
دبیر اتاق بازرگانی در ابتدای این جلسه از برگزاری جشنواره اقتصاد و رسانه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در سال جاری خبر داد که به افزایش جایگاه تولید محتوای رسانه های حوزه اقتصادی منجر خواهد شد.
جعفر محرم پوربدون اشاره به تاریخ دقیق این رویداد رسانه ای گفت: از طریق این جشنواره، تاریخ تجارت و اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا نسبت به جمع آوری اسنادی که در دست مردم است اقدام گردد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه از وضعیت فعلی اقتصاد راضی نیستیم گفت: حقیقت این است که باید شرایط زندگی مردم آذربایجان بیش از پیش بهبود یابد و این امر بدون اولویت بندی و اعلام از طریق رسانه ها مقدور نیست.
“یونس ژائله” افزود: وضعیت خروج نخبگان و سرمایه گذاران از کشور نشان می دهد که باید نقاط ضعف و قوت مناطق مختلف شناسایی شده و از طریق بررسی آنها به رفاه زندگی مردم رسید.
وی تولید ثروت را مهم ترین اولویت فعلی دانست و اضافه کرد: حقیقتاً باید افرادی در این موضوع برگزیده شوند که این وظیفه حیاتی را عهده دار گرفته و بتوانند فعالیت نمایند و از این قبیل افراد در منطقه آذربایجان کم نداریم که می توانند موجب تولید ثروت شوند.
ژائله، حمایت از سرمایه‌های انسانی و نقش بی بدیل رسانه‌ها از کاهش مهاجرت نخبگان به سایر نقاط جهان را مدنظر قرار داد و تاکید کرد: در شرایط فعلی تحریم، کسانی که در مناطق مختلف آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاری می‌کنند به بازارهای اقتصادی این استان واقف هستند و رشد محصولات باعث شده تا در بازارهای جهانی بیش از پیش بدخشند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز بیان کرد: واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی به شدت نیازمند نیروی کار متخصص هستند که این امر جدی و به شدت احساس می‌شود در حالی که خطوط تولیدی مراکز صنعتی با هزینه کرد میلیاردها سرمایه‌ گذاری منتظر ورود نیروی کار هستند اما وضعیت به حدی رسیده که واحدهای تولیدی استان جهت تامین نیاز خود به حدود ۳ هزار نیروی کار، رفته رفته برای بکارگیری زنان روی آورده اند!
وی ادامه داد: برخی از کارگرانی هم که متخصص هستند به ازای کار در آذربایجان شرقی از بابت منابع مالی محدود، راضی نشده و فعالیت در کشورهای همسایه و حتی حوزه خلیج فارس را ترجیح می‌دهند در حالی که بیشترین تعداد بیکاران این استان را فارغ التحصیلان رشته های غیرمرتبط با بازار کار تشکیل می دهند.
ژائله با ذکر این نکته که بالغ بر ۸۰ درصد فعالیت های حوزه تولید آذربایجان شرقی در دست بخش خصوصی است خاطرنشان کرد: در حالی که در حوزه دانشگاهی، رشته های مرتبط با حوزه کار تربیت داده نشده و رشته های عمران، معماری، حسابداری و امثال آن دردی از مشکل بکارگیری نیروی متخصص واحدهای تولیدی را حل نکرده و منجر به بیکاری حوزه تولید می گردد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: برای توسعه صادرات آذربایجان شرقی باید فقط به امر آموزش متمرکز شد که اتاق تبریز رتبه یک کشوری را کسب کرده است زیرا حضور در بازارهای جهانی بسیار حائز اهمیت بوده و از تنها از طریق آموزش می توان به رویدادهای تجاری کشورهای منطقه اِشراف داشت و به توسعه صادرات غیرنفتی دست یافت لذا نباید بدون آموزش، منابع ملی را هدر داد!

ژائله در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” که درباره آخرین وضعیت احداث ساختمان جدید اتاق بازرگانی و تبدیل بنای فعلی اولین پارلمان بخش خصوصی کشور در تبریز به عنوان موزه تجارت توضیح داد: این موضوع مدنظر هیات رئیسه اتاق بازرگانی است لذا پروانه احداث ساختمان جدید اتاق بازرگانی تبریز در جنب مجتمع پتروشیمی مراحل پایانی خود را سپری می کند و با رایزنی های لازم، مقرر شده تا قبل از فرارسیدن فصل سرما، استارت مراحل ساخت این مجموعه آغاز گردد.

در خصوص مسائل مطرح شده در این جلسه باید اذعان کرد که آذربایجان شرقی یکی از استان‌های زرخیز کشور از باب مشارکت بخش خصوصی محسوب می‌شود به طوری که بیش از ۸۰ درصد از اقتصاد این استان به دست بخش خصوصی رقم خورده و می‌توان گفت که عملاً اقتصاد آذربایجان شرقی در دست بخش خصوصی است.
وجود صنایع بزرگی همچون تراکتورسازی، ماشین سازی، شیشه سازی، لوازم خانگی و کارگاه‌های کوچک و بزرگ به همراه شهرک‌های صنعتی و سرمایه گذاری در نقاط مختلف آذربایجان شرقی، این استان را مزین به عنوان “قطب صنعتی شمالغرب کشور” کرده و هزاران کارگر در این واحدهای تولیدی مشغول به فعالیت هستند اما اخیراً مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مباحثی را به وجود آورده که ناشی از عدم توجه سیاست کلان کشور در مورد رشته های غیرمرتبط با بازار کار است که همواره بر زبان فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی جاری بوده و ضرورت دارد تا درباره آن آسیب شناسایی های کارشناسی صورت گیرد.

شایان ذکر است در این نشست صمیمی که در آن مسعود بنابیان، جمشید برزگر، رضا جعفری و قاسم قویدل بعنوان اعضای هیئت رئیسه اتاق باررگانی تبریز حضور داشتند خبرنگاران حاضر در جلسه به طرح سوالات و ابهامات خود پیرامون فعالیت ها و عملکرد پارلمان بخش خصوصی آذربایجان پرداخته و پاسخ های لازم را دریافت نمودند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.