امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 3077
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 21 اکتبر 2023 - 19:20 | 109 بازدید | ارسال توسط :

پوستر جشنواره تبریزیم رونمایی شد

 پوستر جشنواره تبریزیم در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تبریز رونمایی شد. این جشنواره قرار است از تاریخ پنجم تا هفتم آبان ماه در تبریز برگزار شود. سرپرست سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز شنبه، ۲۹ مهرماه در مراسم رونمایی از این پوستر، تشریح کرد: اهداف این رویداد فرهنگی، موضوعات اجتماعی و شهروندی […]

پوستر جشنواره تبریزیم رونمایی شد

 پوستر جشنواره تبریزیم در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تبریز رونمایی شد. این جشنواره قرار است از تاریخ پنجم تا هفتم آبان ماه در تبریز برگزار شود.

سرپرست سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز شنبه، ۲۹ مهرماه در مراسم رونمایی از این پوستر، تشریح کرد: اهداف این رویداد فرهنگی، موضوعات اجتماعی و شهروندی است تا بتواند ارزش افزوده‌ای به شهر تبریز ایجاد کند و معرف تمامی جوامع شده و نقش مثبت خود را در جامعه ایفا کند.

امیر نصیربیگی به سابقه جشنواره تئاتر تبریزیم اشاره کرد و گفت: جشنواره تئاتر تبریزیم با رویکرد اجتماعی سال‌های گذشته در چند دوره برگزار می‌شد و در مسیر موفق و ثابتی حرکت می‌کرد.

پوستر جشنواره تبریزیم رونمایی شد

 

وی افزود: جشنواره تئاتر تبریزیم تقریبا همانند رخدادهای نمایشی مریوان که یکی از قطب‌های تئاتر خیابانی است یا جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان، این روند را ادامه می‌داد اما با فراز و نشیب‌های برنامه‌ای، دورانی به وقفه افتاد و عملا کم کم رو به فراموشی سپرده شد.

وی ادامه داد: مطالبه هنرمندان و اهالی اصحاب فرهنگ و رسانه از شهرداری این است که جشنواره‌های تاثیرگذاری که در گذشته برگزار شده بود، دوباره با کمک شهرداری احیا شود. جشنواره‌هایی همانند جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور، کتاب سال تبریز، جشنواره عکس فیروزه و جشنواره موسیقی مغان که امسال تصمیم بر این شد تا آذربایجان شرقی، جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم را احیا کند.

سرپرست سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز اضافه کرد: امیدواریم موضوعات اجتماعی و شهروندی در این آثار هنری لحاظ شود تا بتوانیم در ارتقای فرهنگی استان تاثیرگذار باشیم و آموزش‌های غیرمستقیم با اجرای نمایش‌هایی در بحث‌های اجتماعی تحقق یابد.

تئاتر خیابانی مردمی و اجتماعی‌ترین هنر شناخته شده است

دبیر جشنواره تئاتر تبریزیم نیز با تاکید به این‌که این جشنواره تبریزیم، یکی از رویدادهای بسیار اثرگذار کشور خواهد شد، عنوان کرد: تئاتر، مردمی‌ترین، اجتماعی‌ترین و تاثیرگذارترین هنر شناخته شده است. به خصوص تئاتر محیطی و خیابانی که در دل مردم تشکیل می‌شود.

رامین راستی با بیان این‌که جشنواره تبریزیم امسال به همت شورای شهرداری کلانشهر تبریز بعد از سال‌ها وقفه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: سال‌های قبل، این رویداد فرهنگی به خصوص در دوره آخر به سوی بین‌المللی شدن حرکت می‌کرد که به دلایلی برگزار نشد اما به خواست الهی از امسال مجددا شروع به کار کرده و به سوی ششمین جشنواره حرکت می‌کند.

وی یادآوری کرد: تاکنون ۱۷ استان و بالغ بر ۳۵ شهر در این جشنواره ثبت نام کرده و به ما پیوسته‌اند.

وی افزود: حدود ۱۲۷ نمایش خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که نشان می‌دهد هنرمندان از جایگاه، تاریخچه و سابقه شهرداری تبریز باخبر هستند.

دبیر جشنواره تئاتر تبریزیم اظهار کرد: بعد از دریافت ۱۲۷ اثر و اتمام زمان ارسال آثار، از پایان هفته گذشته هم‌چنان درخواست‌ها زیاد شده اما چون سقف تعیین کننده‌ای داشتیم متاسفانه نتوانستیم جوابگوی باقی هنرمندان باشیم که اگر فرصت مهیا بود، حدود ۲۰۰ اثر نمایشی به دبیرخانه ارسال می‌شد.

وی خبر داد: حدود ۲۸۰ نفر مستقیما در این رویداد بسیار ارزشمند هنری شرکت می‌کنند که از پنجم تا هفتم آبان شاهد این رویداد هستیم.

راستی، جشنواره تبریزیم را هم‌تراز جشنواره‌ بین‌الملی فجر عنوان کرد.

وی با اشاره به بخش‌های گوناگون این جشنواره، گفت: این جشنواره در بخش‌های اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، تکریم بنیان خانواده، جایگاه و ارزش والای بانوان و حجاب اسلامی با داوران و چهره‌های بین‌المللی این حوزه برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۲۸۰ تا ۲۸۵ نفر بازیگر در قالب تئاتر خیابانی، وارد گود میادین شهری می‌شوند که در کنار این گروه طبیعتا نویسندگان، طراحان صحنه، لباس و ابزار ۵۰۰ نفر در کنار آن‌ها حضور پیدا می‌کنند.

دبیر جشنواره تئاتر تبریزیم اذعان کرد: در موضوع انتخاب آثار بسیار حساسیت داشتیم تا آثاری که فرستاده می‌شوند، سابقه تاریخی شهر را نشان دهند و تعامل، وحدت، هم‌گرایی، هم‌دلی و هم‌فکری در کشور ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: آثار برگزیده شده به واسطه تفاهم نامه‌ای که نوشته شده است به جشنواره‌های بین‌المللی همانند مریوان، لاهیجان و یزد معرفی می‌شوند و یک یا دو اثر به جشنواره بین‌المللی فجر راه پیدا می‌کنند.

یکی از اعضای شورای شهر تبریز نیز در رابطه با برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: در انتخاب مکان‌های تئاتر خیابانی، مکان‌هایی که سرانه فرهنگی پایین و دسترسی‌ها محدود است، باید تفکر کرده و انتخاب‌های صحیحی انجام گیرد و بخشی از اجراها را به سمت محلاتی و مناطقی ببریم که علاقمند به حرفه تئاتر نیستند تا شاید علاقه‌ای اتفاق بیافتد.

روح‌الله رشیدی تاکید کرد: باید مباحث مالی و تامین اعتبار برگزاری این جشنواره را به گونه‌ای انجام دهیم که بعد از اتمام جشنواره، بدهی و طلبکاری نداشته باشیم و این مسئولیت تامین مالی که برعهده شهرداری است باید به نحو احسنت انجام شود تا سال بعد هنگام برگزاری مجدد با تجهیزات بیشتری همراه شویم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.