امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2644
  پرینتخانه » ایران تاریخ انتشار : 23 می 2023 - 1:21 | 141 بازدید | ارسال توسط :

 رسالت همگانی در حفاظت از منابع موجود فراتر از تعارف

  در شرایطی که استان با کاهش منابع آبی وروان آب ها روبرو است، عزم همگانی برای حفاظت ازمنابع موجود فراتر از تعارف است. چالش روز ، مقایسه بارندگی ها در سال آبی جاری منتهی نشان می دهد که با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و حدود ۳۳ درصدی نسبت به […]

 رسالت همگانی در حفاظت از منابع موجود فراتر از تعارف

 

در شرایطی که استان با کاهش منابع آبی وروان آب ها روبرو است، عزم همگانی برای حفاظت ازمنابع موجود فراتر از تعارف است.

چالش روز ، مقایسه بارندگی ها در سال آبی جاری منتهی نشان می دهد که با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و حدود ۳۳ درصدی نسبت به دراز مدت در استان روبرو هستیم و این به معنی کاهش منابع آبی و روان آب ها در استان و منطقه است اما نکته تاسف بارتر این است که روند مصرف آب سریعتر از روند کاهش آب است و به بیان دیگر مسابقه ای نامنوس میان کاهش منابع آبی و سرعت مصرف آب در استان شکل گرفته است.
یوسف غفارزاده ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی مجموع بارش ها در آذربایجان شرقی را در سال آبی جاری حدود ۱۷۲ میلیمتر اعلام و اضافه  می کند: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲۲۹ میلیمتر بود، ۲۵ درصد و در قیاس با دراز مدت که ۲۵۶ میلیمتر بود ۳۳ درصد کمتر شده و بیشترین بارش در ایستگاه ترکمن با ۲۴۴.۵ و کمترین بارش در ایستگاه اهر با ۹۶.۸ میلیمتر ثبت شده است.
غفارزاده می گوید: شرایط فعلی  زنگ خطری برای استان در حوزه آب و منابع آبی است که اگر جدی گرفته نشود و برای عبور از آن برنامه ریزی انجام نگیرد در تابستان امسال با چالش جدی مواجه شده ایم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه کاهش جریان آب در رودخانه ها و روان آب های استان که از کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر، افزایش برداشت و مصرف نشات می گیرد بارزترین نشانه وجود خشکسالی در آذربایجان شرقی است که به طور محسوسی قابل مشاهده است.
هشدارهای افزایش دما و افزایش تبخیر آبها

کارشناس هواشناسی در همین زمینه به چالش روز می گوید: توجه به وضعیت دما در استان نشان می دهد که با افزایش محسوس دما در فصول گرم سال روبرو هستیم به نحوی که در سال جاری با افزایش دمای ۱ تا ۴ درجه ای در بهار و تابستان روبرو بوده ایم.

 سولماز نمازی ادامه می دهد: این افزایش دما منجر به   به بالا رفتن میزان آب مصرفی و همچنین افزایش تبخیر آب منجر شده و کاهش منابع آبی را سرعت بخشیده است.
وی می گوید: متوسط تبخیر در استان در سال آبی نیز روند رو به رشد و نگران کننده ای را نشان می دهد و نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد و نسبت به دراز مدت حدود ۵۰ درصد متوسط تبخیر بالا رفته و این امر در ایستگاه های شش گانه تبخیر سنجی به خوبی ملموس است.

 

نیازمند عزم همگانی در مدیریت مصرف آب

هوشنگ رحمتی ، کارشناس کشاورزی و مدیر یک مجموعه پرورش گیاهان گلخانه ای به چالش روز می گوید: کاهش منابع آبی اکنون نه تنهابرای مسئولان بلکه برای متخصصان حوزه کشاورزی به صورت ملموسی مطرح است اما نکته مهم عزم همگانی در این حوزه است.

وی خاطر نشان می کند: در سالهای اخیر متخصصین کشاورزی گامهای موثری در این حوزه برداشته اند و توسعه شتابان گلخانه ها در استان و استفاده حداقلی از منابع آبی در همین زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه می دهد: اما سوال مهم اینجاست که چرا بخش کشاورزی بومی در استان چرا باید همچنان اصلی ترین محل اتلاف آب باشد و متاسفانه بخش بزرگی از کشاورزی استان به صورت غرق آبی صورت می گیرد.

بی میلی کشاورزان به مدیریت منابع آبی

اصغر داور پناه کشاورز تبریزی است که در منطقه باغ معروف تبریز به کشت سبزیجات و صیفی جات می پردازد و تنها محل درآمد خود وخانواده اش را کشت و برداشت این محصولات می داند.

وی بیان می کند: کشاورزی دراین منطقه از گذشته به صورت غرق آبی بوده و اکنون نیز به همان روش ادامه می دهیم و با استفاده از چاه های عمیق که به صورت ساعتی در اختیارمان قرار می گیرد زمین ها را آبیاری می کنیم.

وی تصریح می کند: مدیریت منابع آبی و ایجاد کانالهای سیمانی برای هدایت آب همچنین استفاده از کشت های جایگزین برای اغلب کشاورزان مقدور نیست و آنها تنها می توانند زمینهای خود برای کشاورزی را با توجه به کاهش ساعات فعالیت چاه ها و نصب کنتورهای هوشمند هر روز کمتر کرده و در نتیجه اراضی خشک می شوند.

 

در چنین شرایطی به نظر می رسد مدیریت مصرف آب با منابع موجود نیازمند فرهنگ سازی همچنین حمایت اقتصادی دولت از بهره برداران به ویژه در اراضی کشاورزی کوچک و متوسط است که بخش زیادی از آبها را به صورت کشت آبی و غرق آبی هدر می دهند.

 

 

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.